"Cada mapa que publiquem ens costa dos anys de feina"

Martí Nadal Director editorial Alpina

Editorial Alpina es va fundar el 6 de febrer de 1946 amb l'objectiu de portar a terme mapes i publicacions al servei del món excursionista. Des d'un primer moment, tant el format com la concepció dels mapes van representar una novetat inèdita al nostre país, que va contribuir a divulgar la cartografia excursionista i el coneixement geogràfic. Gairebé 64 anys després de començar a caminar, l'editorial granollerina, que es mou entre el món de les noves tecnologies i el treball artesanal, publica una guia amb 20 excursions pel parc del Montnegre i el Corredor. El director d'Alpina, Martí Nadal, explica que amb la crisi han augmentat les excursions per la muntanya -una afició barata-, i amb elles la venda de mapes i guies.

Gairebé 64 anys de vida. Sou un editorial amb història.

Sí. L’empresa la va fundar el Salvador Llobet, juntament amb tres persones més, perquè li agradava la muntanya i en aquells moments no hi havia cartografia. No van ser pioners, però sí dels primers. Van marcar una línia que encara dura: fer excursionisme amb bons mapes. El que va començar com una mena d’anècdota va acabar com una empresa puntal en la cartografia de muntanya.

La línia editorial sempre ha estat la mateixa?
Podríem marcar dues èpoques: des del 1946 fins als anys 80; i dels 80, quan es comencen a aplicar les noves tecnologies a la cartografia, fins ara. Abans tot es feia a mà, i ara es treballa amb les noves tecnologies, tot i que el fort de l’editorial Alpina és l'especialització de la cartografia. Perquè ens entenguem, de mapes en fa molta gent, però Alpina té un afegit, que és el treball de camp. Varem començar fent mapes, després varem incorporar les guies i anem agafant petits segments del món de les publicacions de muntanya.

Hi ha gaires editorials similars?
A Catalunya com l’Alpina n'hi ha tres o quatre. Però l'editorial més important com a cartografia som nosaltres. Fora de Catalunya hi ha més competència.

Teniu un equip de camp encarregat de fer els mapes i les guies?
Sí, tenim un equip de camp propi que és el que coordina el treball. Depenent del mapa que fem, ara per exemple estem treballant al Port del Compte, el coordinador es reuneix amb un equip de camp de la zona i reparteix les tasques. Cal subratllar que la feina que porta realitzar un mapa és molta. Per exemple, ara estem fent de nou tot el Montseny, i portem treballat disset mesos. Revisant-lo, perquè ja s'havia fet de nou.

I acompanyeu sempre el mapa d’una guia?
Sí, una guia que t'indica les principals excursions, et dóna les informacions d'interès, et diu què pots visitar, on hi ha els edificis que et poden ser útils... Però l'estrella del producte és el mapa. De fet, pels mapes és coneguda l'editorial Alpina. Però també fem guies excursionistes per aquells que busquen rutes de muntanya exigents, i guies més senzilles per a la família.

I ara acaba d'aparèixer un nou volum de la col·lecció Camins de l’Alba.
Sí. Montnegre i Corredor, que forma part d’una col·lecció que respon a la demanda del turisme familiar. Rutes de dues o tres hores, o d'un dia però sense caminar massa. Són caminades sense dificultat per la gent que no està massa acostumada a utilitzar la cartografia. Rutes que es poden fer amb nens petits.

L'afició de sortir a caminar per la muntanya es manté?
La crisi econòmica està potenciant aquesta afició, perquè la gent gasta menys i busca més proximitat. Ha augmentat, tot i que no molt, la demanda dels productes per fer excursions per la muntanya, sobretot els més familiars. També es venen més els productes destinats a la gent que va a córrer per la muntanya.

Molt muntanyenc aficionat. Després venen els ensurts.

Sí, hi ha gent que es perd, perquè vivim en un país on no hi ha cultura ni cartogràfica ni de la informació. A França cada any es venen un milió de mapes per a excursions. Aquí dubto que arribem als tres-cents mil. Aquí costa que la gent compri un mapa i una guia. I anar indocumentat a la muntanya és un perill.

Les editorials petites estan obligades a especialitzar-se, i molt?
Som sardines en un mar de taurons. Si no vigiles ja has begut oli. L'especialització et salva, sí, però has d'anar molt en compte. A més, en el nostre sector, la Generalitat també fa mapes. I competir amb estaments públics costa molt.

Quants productes publica l'editorial Alpina cada any?
Depèn de l'any, perquè el mapa costa uns dos anys fer-lo. Però entre guies i mapes, unes onze o dotze a l'any. Les guies són bastant més fàcils de fer.

Quin tipus de client té l'editorial?
Usuaris de mitja i alta muntanya, i sobretot gent aficionada a la bicicleta de muntanya.

Sou un editorial de la comarca, estretament lligat a ella.
Sí, col·laborem molt amb el Consorci de Turisme del Vallès Oriental, i això ens ha permès cobrir -a través de la cartografia- tota la comarca, excepte Gallecs. A més, també hem col·laborat amb diferents ajuntaments. Qualsevol persona que vulgui anar a caminar pel Vallès Oriental amb un mapa de la zona a les mans, pot fer-ho.

Som una comarca d'excursionistes?
Tenim dos parcs on es fan moltes excursions, el Montseny i el Corredor. I hi ha molt grup excursionista.

I de cara al futur?
Estar molt atents a les noves tecnologies, perquè aquest món també està canviant molt, i molt ràpid. Pel que fa a la cartografia, ja et pots descarregar des de la nostra pàgina web els mapes de les zones que t'interessin. Pagant.

I en aquest sector també hi ha pirateria.
També. Fa cinc anys que traiem cartografia digital amb CD, i ens han copiat molt. Per això ara tot el que anirem traient serà encriptat. I una de les novetats serà que et podràs baixar mapes des de l'iPhone. I des dels llibres digitals també et podràs descarregar els mapes i les guies.

En aquest sector el paper perilla?
Penso que els aparells electrònics i el paper conviuran uns quants anys. La gent ja porta sis anys portant el mapa al telèfon mòbil, o al GPS. Però tot i això, per cada deu mapes en paper que ven l'Alpina, en ven 0,5 de digitals. El paper continua triomfant.

Edicions locals