"Catalunya és un país espoliat, l'última colònia d'Espanya"

Ramon Carner President de la Xecna i del CCN

"Em posa un Catalunyalliure si us plau". És difícil d'imaginar algú demanant això en un bar. Però gràcies a la Xarxa d’Establiments amb Consciència Nacional (Xecna) es pot sortir a fer una Cola Lliure i un combinat de Jaume I amb un Desperta Ferro. O el que és el mateix: un refresc de cola i un combinat de whisky amb beguda energètica, és a dir, un cubalibre a la catalana. El president de la Xecna és Ramon Carner, un veí de Sant Feliu de Codines llicenciat en econòmiques que el 1989 va crear l'empresa Àpats Food per tal de distribuir els productes de l'empresa familiar Rostisseria Ramon.Carner és també, des de fa uns mesos, el president del Cercle Català de Negocis (CCN), una xarxa d'empresaris, nascuda al Vallès Oriental, que actuen de forma decidida en el procés d'assoliment d'un Estat català. En aquesta entrevista afirma que la independència és un bon negoci, i que l'empresari amb visió espanyolista "és un empresari mort".

Com es passa de gestionar una rostisseria a engegar tota una xarxa d'establiments amb consciència nacional?
És una evolució. Quan recorres tot Catalunya visitant establiments comercials veus possibilitats de negocis, tant amb plats cuinats com amb productes nous, com ara la cola catalana. Fruit de començar a distribuir aquesta cola, els meus clients i els que s'han anat afegint a la Xecna m'han demanat més productes. I a partir d'aquesta demanda d'articles amb un component emocional, que alhora expliquen una part de la història de Catalunya, he anat pensant en nous moments i personatges històrics i els he incorporat a més begudes. Nosaltres pensem la idea, la beguda, registrem la marca i busquem el fabricant, que tots són catalans excepte el del whisky, que és escocès.

La Cola Catalana, el vi Onze de Setembre, el cava 2014, el whisky Jaume I, la beguda energètica Desperta Ferro... Com va començar tot?
Durant un viatge a Alemanya vaig veure que tenien la Fritz Cola, un cola alternativa alemanya, que s'estava venent molt bé. I que també hi havia altres coles alternatives, com la Meca Cola. Així que vam pensar que a Catalunya també necessitàvem la nostra cola, i el 2005 vam començar a comercialitzar l'Alter Cola, que ja es feia a la Catalunya Nord, com a Cola Catalana. Era l'any del boicot al cava i anàvem als pobles i veiem una certa il·lusió en la gent, que preguntava si no portàvem res més. Això ens va animar i aquí va començar la idea de les begudes patriotes i de la Xecna. I ara ja distribuïm una quinzena de productes.

I al costat del Red Bull hi ha el Desperta Ferro.

Sí, però els comerciants que formen part de la Xecna primer ofereixen el producte que té un component nacional. Tens JB? Sí, però també tinc el Jaume I, per què no el proves? Sempre s'ofereix el producte català com a primera opció.

Vendre productes i fer país.
O fer país i vendre productes, perquè el principal objectiu és augmentar la consciència nacional dels catalans. Això no ho fan ni les escoles, ni els polítics, ni els mitjans de comunicació; per tant, expliquem la història a través dels productes. Col·loquem la nostra història sobre la taula. Cada beguda incorpora una etiqueta amb moments històrics i les corresponents explicacions. I estem segurs que això crea un debat identitari. 

Ara que totes les enquestes coincideixen en subratllar que creix el nombre d'independentistes, també es venen més productes de la Xecna?
Sí, les nostres vendes van creixent, tot i la crisi econòmica. Cada setmana nous establiments s'incorporen a la Xecna.

El consumidor independentista també ha sortit de l'armari.
Els catalans hem sofert 40 anys de dictadura feixista ferotge i 30 de Transició pactada a la baixa, amb una democràcia limitada i condicionada. Ara arriba la generació de la llibertat, sense les pors dels nostres pares, amb ganes de treballar pel país sense complexos. Una generació que diu el que vol ser: un Estat normal, lliure i democràtic, en una Europa unida.

I per treballar per aquest Estat neix el Cercle Català de Negocis?
Un grup d'empresaris sense complexos del Vallès Oriental varem crear el CCN perquè tenim clar que per tirar endavant els nostres negocis ens cal tenir un Estat propi que ens recolzi, un país competitiu al darrere. I ara Catalunya no és un país competitiu, és la última colònia d'Espanya: un país espoliat que no depèn d'ell mateix. I tots sabem com han acabat les colònies espanyoles, només cal mirar Amèrica Llatina. Volem crear un poder econòmic català que recolzi el procés de la independència de Catalunya. Si hi ha un poder econòmic català, la independència serà molt més factible. Mai abans una força tant gran d'empreses s'havia unit per fer de Catalunya un nou estat d'Europa.

Per tant, la independència és un bon negoci.
Se'ns dubte. El català es caracteritza pel seu esperit de llibertat i per ser un bon comerciant. I aquestes dues característiques són les que ara hem de potenciar, tenint clar que Espanya ja no és negoci. Cal apostar pel mercat mundial.

L'empresari amb visió espanyolista ho té malament...

L'empresari amb visió espanyolista és un empresari mort. Ningú no inverteix en una colònia espoliada. Si Catalunya vol tornar a ser el motor d'Europa, necessita la independència.

El CCN ha assessora les plataformes que organitzen una consulta sobiranista. Com valores el 13-D?
Ha sigut un èxit i una lliçó de democràcia; els catalans hem trobat una escletxa per construir el nostre país. Sense el suport institucional, mediàtic i econòmic de les campanyes electorals, hem assolit en certs llocs resultats molt millors que el referèndum de l'Estatut. És tota una conquesta, Catalunya ha fet la primera consulta popular sense el suport de les administracions. No ens deixaven fer una cosa, i l'hem feta. Les pròximes consultes populars reafirmaran aquest èxit.

Una d'elles, a Sant Feliu de Codines.

Exacte, estem treballant amb molta il·lusió per fer la consulta el 28 de febrer. A la primera reunió de la plataforma hi van assistir 130 persones.

Edicions locals