"Un club sense massa social és la teva joguina i res més. I nosaltres no volem que el Granollers sigui la nostra joguina"

Carlos Arean Director general de l'EC Granollers

Esports

Carlos Arean, el director general de l'EC Granollers
Carlos Arean, el director general de l'EC Granollers | Sergi Escudero

GranollersSergi Escudero

Nama Sports, la gestora de l'EC Granollers des de finals d'abril, té la seu a la planta 12 del número 6 de la plaça Urquinaona de Barcelona i comparteix oficina amb les seves empreses filials Panda, gestora d'assegurances per a la Xina, i LactApp, una aplicació que gestiona temes de lactància propietat de la dona d'un dels socis de Nama Sports. Allà ens rep Carlos Arean, el director general del club, qui va exercir el mateix càrrec al CE Sabadell.

-D'on surt Nama Sports?

Tenim diferents projectes. Fins fa un any i mig el nostre principal mercat era Xina. Això passa perquè un dels dos socis principals és xinès. L'empresa es va fundar durant el moment en què va haver-hi el gran boom del futbol en aquell país i llavors vam tenir una gran oportunitat estratègica al territori. 

-Quins projectes teniu a la Xina?

-Des de la gestió d'acadèmies per a les federacions de Wuhan, Foshan o Ulanhot a ser assessors de la Chinese Football Association. A més, tenim entrenadors espanyols treballant allà en diferents projectes. Així que ens hem convertit en agents del món futbolístic xinès. Però, en essència, el que som és desenvolupadors de projectes de formació. I el creixement a la Xina ens ha portat a obrir altres línies de mercat interessants.

-I aquí apareix l'opció de gestionar l'EC Granollers.

-Sí. 

-Per què el Granollers?

-Gestionar un club és un desig personal dels socis de l'empresa. Fa uns tres anys vam començar a obrir mercat a Barcelona com a conseqüència de la creació d'una escola de formació futbolística per a nens xinesos. Això ens va portar a treballar conjuntament amb clubs d'aquí com el Cornellà, el Martinenc, l'Europa, el Sant Andreu, el Sants, l'Horta, el Carmelo, el Júpiter i d'altres. Ells tenen una estructura que nosaltres no teníem i necessitàvem agafar-nos de la seva mà. A partir d'aquí ens vam adonar que, si havíem estat capaços de desenvolupar tots els projectes a la Xina i aquest de Barcelona, també podíem gestionar un club amb tot el que això implica. Llavors vam començar a buscar el lloc idoni per fer-ho i el Granollers ens va semblar molt interessant perquè és un club històric que fa uns anys va ser una referència en el futbol formatiu i que econòmicament està relativament bé comparat amb la situació de bona part dels clubs del futbol català d'avui en dia.

-En quin moment van començar les converses?

-Fa dos anys. Però, entremig, l'empresa FlashForward va entrar a gestionar l'EC Granollers. La junta directiva va apostar en aquell moment per aquest projecte i no pel que nosaltres havíem presentat. Però sembla ser que no va funcionar com els directius esperaven i van decidir deixar-lo de banda per tornar a parlar amb nosaltres. 

-La junta directiva es mantindrà?

-Sí, nosaltres el que hem fet és un contracte de gestió en què treballarem totes les àrees del club per catapultar-lo cap a un model econòmic sostenible. Som conscients que durant els dos primers anys això no serà possible perquè per a poder tenir una economia sostenible has de generar ingressos i, avui en dia, el club no en genera suficients. Per tant, necessitem per crear noves línies de negoci.

-Enteneu que els aficionats puguin tenir dubtes sobre la gestió del club per part d'una empresa?

-Ens hem de guanyar la confiança de la ciutat. Sabem que pot crear dubtes que una junta directiva derivi tota la gestió del club a una empresa externa perquè és el primer cop que es fa. Però estem molt tranquils perquè sabem que ho podem fer bé. Hem muntat un equip de gestió molt preparat. 

-De moment, ja hi ha hagut sis incorporacions de directius nous.

-Sí. Una de les coses que Xavier Abolafio, el president de l'EC Granollers, ens va demanar quan vam entrar a dirigir la gestió del club va ser que l'ajudéssim a posar gent potent dins de la junta directiva. Quan ell va agafar el club el 2010 aquest estava en una situació econòmica lamentable. Lamentable fins el punt de baixar la persiana. Tota la gent de Granollers ha de ser molt conscient de que si no fos per Abolafio avui el Granollers no existiria. A nosaltres ell ens cedeix un club que gairebé no té deutes. Però això ha portat a un desgast molt gran de la junta directiva i alguns integrants ja estaven desenxufats i desganats. La nostra pretensió és que la junta estigui formada per persones que dominin perfectament les àrees del club en què els hi toqui treballar. A més, hem buscat perfils coneguts a la ciutat i amb experiència al club. Ells ens ajudaran a donar-li el tomb social, potser el punt més gris actualment.

-Consideres que no hi ha una unió entre el club i la ciutat?

-No és que no hi hagi una unió, sinó que directament viuen d'esquenes un de l'altre. Històricament Granollers és una ciutat que ha tirat molt cap a l'handbol. I és lògic per la qualitat de l'equip que tenen. Però també és veritat que, si el futbol és l'esport rei, entre els habitants de Granollers i de la comarca ha d'haver-hi moltíssima gent a la que li agrada el futbol. Gran part d'aquesta gent deu ser del Barça o del Madrid. De fet, vam fer un estudi en què vam descobrir que a Granollers hi ha un altíssim percentatge de socis del Barça. Per què tots ells no poden sentir també una estima especial per al club de la seva ciutat? Què ha passat per a que això no existeixi? Un club sense massa social és la teva joguina i res més. I nosaltres no volem una joguina. 

-Quin és l'objectiu final del projecte de Nama Sports en el Granollers?

-Professionalitzar el club i crear un projecte sostenible en el temps que no depengui de que, com passa en el 80% dels clubs amateurs catalans, algú a meitat de temporada posi de bona fe diners sobre la taula per tal de tirar endavant la situació. L'experiència ens ha demostrat que a aquest model de club li acaben afectant molt totes les crisis. La persona que posa els diners arriba un dia que se li adorm el braç. No es pot parlar de projecte empresarial si depèn de la bona voluntat de la gent. Nosaltres creiem que el futbol amateur està en un moment idoni per fer un pas cap a la professionalització, ho està exigint el moment perquè hi ha moltes situacions insostenibles que s'han de regularitzar. El nivell d'exigència de Tercera Divisió és gairebé professional. Per aixo les tres línees bàsiques del nostre projecte són la professionalitat, la sostenibilitat i l'aposta pel futbol base. El futur del Granollers no és posar molts diners en una primera plantilla que et tregui la son.

-En països com Anglaterra aquestes divisions són professionals.

-Efectivament. I aquí ja comencem a tenir el mateix nivell d'exigència que ells però amb unes capacitats molt limitades per par dels clubs perquè estan basats en gent amb empreses i negocis que entra a les juntes directives amb la millor voluntat del món però sense el temps diari necessari.

-Javi Pérez és qui heu escollit com a director esportiu del club.

-Sí, hem tingut aquesta sort. És el nostre director esportiu a Nama Sports i fa molt temps que treballo amb ell. Està entre els millors d'Espanya en formació de futbolistes no professionals. A més, humanament és un perfil de persona poc típic en el món del futbol. Si Javi diu blau, per mi també serà blau. La mitja d'edat de la plantilla és molt jove per la categoria i s'estan fitxant jugadors pel juvenil que entraran en la dinàmica del primer equip durant la temporada. Aquesta és una de les marques personals del Javi. El seu gran aval és com va convertir el futbol base del Sabadell, que fins llavors era un centre social d'un club professional, en un futbol base potent. 

-De moment, s'han fitxat deu jugadors. Alguns com Xavi Civil i Raúl Torres, procedents d'un Terrassa que ha estat a punt de pujar a Segona Divisió B, o Oriol Molins, procedent del Santboia, són de gran qualitat. L'objectiu serà la salvació o sou més ambiciosos?

-Volem una temporada tranquil·la i no haver de salvar-nos en l'última jornada o dependre d'altres equips com ha passat els tres últims anys. Per a poder desenvolupar un projecte es necessita temps en totes les àrees. No ens inquieta gens pujar de categoria en el primer equip i el mateix pensem respecte el futbol base. El nostre objectiu és treballar bé; treballar bé amb una bona estructura al final acaba portant beneficis esportius. 

-Quan vau entrar a gestionar el club el primer equip encara no estava salvat. Què hagués passat si hagués baixat a Primera Catalana?

-Igualment haguéssim continuat amb el projecte. Una de les proves és que el míster, José Solivelles, va renovar una setmana abans de saber si baixaríem o no. Però és evident que aquests 10 fitxatges que hem fet ara no estarien en el club i que comencem en millor situació a Tercera Divisió. 

-Heu firmat un acord de patrocini amb Adidas que va més enllà de l'equipació. En què consisteix l'ajut per remodelar el camp del carrer Girona?

-Una de les coses que volem fer a poc a poc és donar-li un canvi d'imatge al nostre camp. És gairebé centenari i s'ha invertit molt poc en mantenir-lo. Volem treure-li l'aspecte desangelat que té actualment. Li donarem una bona mà de pintura i arreglarem algunes estructures que estan en un estat precari. Però ho farem amb un pressupost auster i sense tirar els diners. A més, Adidas ens aportarà algunes sorpreses que encara no puc desvetllar. 

 

 

 

Edicions locals