El Vallès Oriental busca turistes
La comarca impulsarà propostes lligades al motor, el comerç i el modernisme
Caldes de Montbui, la Garriga, Granollers, Lliçà d'Amunt, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Montseny, Sant Celoni, Sant Feliu de Codines
La crisi econòmica ha frenat la urbanització salvatge a la comarca i ha obligat a tancar empreses i comerços. Per això les administracions del Vallès Oriental busquen noves fonts d'ingressos. I una de les principals apostes és potenciar la indústria del turisme. El Pla de desenvolupament turístic, finançat per la Diputació de Barcelona, s'ha proposat renovar en quatre anys les velles estructures turístiques del Vallès Oriental. L'estudi fixa la necessitat d'activar estratègies per incrementar el flux de visitants, amb noves promocions i ofertes exclusives relacionades amb el motor, el comerç, la natura, el modernisme i les termes.
Els nous elements de promoció es combinaran així mateix amb altres atractius com el turisme comercial, explotant la fortalesa d'aquest sector. El Pla de desenvolupament turístic destaca la Roca Village com a "pol d'atracció mundial", i aposta per la dinamització de grans municipis com ara Granollers, Mollet, la Garriga i Sant Celoni. El pla analitza també la combinació de propostes innovadores amb les tradicionals. D'aquesta manera, activarà el turisme termal amb novetats com l'estètica corporal i el turisme de salut. A aquestes se sumarà la promoció gastronòmica, amb l'edició d'una guia amb un centenar de restaurants de referència; les rutes del modernisme, amb la novetat de nous anuncis i tríptics en cinc municipis; i el tradicional turisme de naturalesa, sobretot al parc natural del Montseny.
El Pla determina 11 objectius específics, entre els quals hi ha l'increment del nombre de turistes i pernoctacions, reduir l'estacionalitat o incrementar la consciència social pel què fa a la importància del turisme. Tot plegat s'estructura en nou programes de treball diferents que engloben 150 accions a desenvolupar en els propers quatre anys. Algunes de les accions són la incorporació de criteris de sostenibilitat en el desenvolupament turístic; la creació d'una carta del paisatge; la identificació i la posada en valor de les diferents microdestinacions; el foment dels diferents recursos dels que disposa la comarca; la potenciació del turisme de reunions; la creació d'un producte entorn els recursos de golf existents; l'atracció d'inversió i de noves empreses turístiques; la recerca de sinergies entre diferents consorcis i comarques; i la potenciació de la formació continuada per tal de millorar la professionalitat del sector, entre d'altres.
Obrir les fàbriques als turistes
Paral·lelament, el departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat es planteja potenciar l'atractiu turístic que poden despertar algunes indústries actives de la comarca, com la motociclista Derbi, de Martorelles. "Pretenem obrir fàbriques que puguin ser interessants i estem començant els contactes amb Derbi", va assegurar el director general de Turisme de la Generalitat, Joan Carles Vilalta, durant la jornada de la Cambra de Comerç que es va fer la setmana passada al Balneari Blancafort de la Garriga. La idea és reproduir a Catalunya la filosofia turística que s'està impulsant a altres ciutats com Tolosa de Llenguadoc (França) amb la factoria aeronàutica d'Airbús.