Guardó pels dos homes morts durant l'extinció d'un foc a les Franqueses
Dacal i Escobar van morir quan l'helicòpter que pilotaven es va estavellar a Mollet
les Franqueses, Mollet del Vallès
Les set persones que van morir aquest estiu durant l'extinció dels incendis a l'Horta de Sant Joan (Terra Alta) i les Franqueses del Vallès van rebre aquest divendres 20 de novembre a Madrid una menció especial als Premis Batefuegos de Oro a la prevención y extinción de incendios 2009, que atorga l'Associació per a la Promoció d'Activitats Socioculturals (APAS). En l'acte van assistir familiars i representants del cos dels Bombers de la Generalitat. Aquest reconeixement s'afegeix a l'atorgat el passat dimecres pel ministeri de Medi Ambient en el marc de l'acte de commemoració del 50è aniversari de les campanyes de lluita contra els incendis forestals.
Aquestes condecoracions de la Orden Civil del Mérito Medioambiental són un reconeixement a la tasca desenvolupada en la lluita contra els incendis forestals; premien les persones que han prestat serveis eminents i que han tingut una destacada actuació per la conservació de la naturalesa, la protecció del patrimoni natural i de la biodiversitat, segons informa el cos dels Bombers.
Dos morts en estavellar-se un helicòpter d'extinció
L'extinció d'un petit incendi a les Franqueses va acabar en tragèdia el 22 de juny d'aquest estiu. Dacal i Escobar, els dos ocupants d'un helicòpter, van morir en estavellar-se l'aparell després de completar la maniobra de càrrega d'aigua en un dipòsit proper a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), a Mollet. Les víctimes treballaven per a l'empresa TAF Helicòpters, amb seu a l'aeroport de Sabadell, que havia estat contractada pel departament d'Interior amb motiu de l'inici de la campanya forestal d'estiu.
Un testimoni va explicar que "quan l'helicòpter va desfer-se de la corda, aquesta es va enredar amb l'hèlix i va ser aleshores quan l'aparell va caure". Segons fonts oficials, l'helicòpter va caure quan ja havia agafat altura per volar de nou cap a les Franqueses. L'empresa TAF Helicòpters va informar que l'aparell sinistrat era un AS350B3 de l'any 2002, un model d'última generació, i havia passat totes les revisions pertinents. Pel que fa a l'experiència de les víctimes, el pilot acumulava més de 2.100 hores de vol com a comandant i l'operador ho era des del 2007. L'operador de vol va perdre la vida en el mateix moment de l'accident, mentre que el pilot va ser evacuat a l'Hospital de la Vall d'Hebron, on va morir per la gravetat de les ferides.