Via Vallès creu que l'àrea metropolitana de Barcelona ha d'incloure Mollet i Parets

Denuncia que l'avantprojecte de llei prefigura una comarca dividida per l'AP-7

Societat

Mollet del Vallès, Parets del Vallès

L'associació Via Vallès, que va néixer el 2009 per proposar una estructuració més eficient pel territori vallesà, critica que l'avantprojecte de llei de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) -pendent del vistiplau del tripartit i tramitat en paral·lel a la futura llei de vegueries- exclogui alguns dels municipis de la comarca -com ara Mollet i Parets- estructurats al llarg "del principal eix metropolità, com és la suma de l'AP-7 i la B-30", i no d'altres que comparteixen el mateix eix. L'entitat defensa l'extensió de l'àrea més enllà d'aquestes dues vies: una frontera per al govern que ells veuen com un eix vertebrador. Via Vallès adverteix que l'exclusió pot suposar la pèrdua d'inversions i oportunitats per a Mollet i Parets.

Via Vallès ha formulat set al·legacions als avantprojectes de les lleis de l'AMB i de l'organització veguerial de Catalunya. El president de l'entitat, Joan Saborido, va afirmar aquest dilluns 11 de gener, en roda de premsa, que les dimensions i característiques de l'àrea són "una còpia de l'antiga corporació metropolitana de Barcelona", del 1956, i no responen a la realitat territorial dels dos Vallès. Per exemple, Barberà en forma part i Sabadell, a tocar, no. Per la seva banda, l'urbanista Manel Larrosa va apuntar al dèficit d'infraestructures del Vallès com un dels elements que podria pal·liar la consideració de les dues comarques com a part indissociable del fet metropolità. Les estadístiques d'inversió pública reflecteixen un elevat desequilibri entre el Barcelonès i el Vallès.

Adverteix que el Vallès quedarà dividit

Via Vallès adverteix que l'AMB que es planteja "pràcticament divideix la planificació urbanística del Vallès en dos territoris diferenciats: un per sobre de l'eix de l'AP-7 i la B-30, i un altre per sota". Segons l'associació, aquest eix passa a ser una línia divisòria en lloc d'estructurar-se com a "la Nova Gran Via a l'interior de Barcelona". Via Vallès insisteix en la necessitat d'un pla director per a tot el Vallès o, si més no, per a la seva part metropolitana, i alerta que més enllà de l'àmbit comarcal, les dues lleis proposades (la de l'AMB i la de l'organització veguerial) configuren "una gran divisió entre la Catalunya metropolitana i la Catalunya interior".

L'associació defensa que hi hagi dos plans directors independents -un per a la subregió litoral del Barcelonès i un altre d'específic per al Vallès i la subregió prelitoral. També denuncia que, el fet de que la Comissió d'Urbanisme de la ciutat de Barcelona passi a ser d'àmbit metropolità, atorga a Barcelona una capacitat de control sobre la seva perifèria que "no s'adiu amb el principi d'autonomia municipal que manifesta l'Estatut".

Edicions locals