Foment treu del calaix la línia orbital ferroviària

Ha d'unir Vilanova amb Mataró, passant per Mollet, Parets, Granollers i la Roca

Societat

Granollers, Mollet del Vallès, Montmeló, Parets del Vallès, Roca del Vallès, la

El ministeri de Foment ha anunciat, en data de 29 de desembre de 2009, la licitació d'un estudi funcional de la línia orbital ferroviària (LOF) de l'àrea metropolitana de Barcelona, a adjudicar com a molt tard el 26 de maig, amb un import d'1,5 milions d'euros i un període de redacció i presentació de 24 mesos. Després de mesos al calaix d'algun despatx del ministeri, sembla que el govern espanyol s'ha decidit a donar un impuls a un dels grans projectes presentats pel primer tripartit: una línia ferroviària que ha de connectar diverses ciutats de la segona corona metropolitana -entre elles, Granollers i Mollet- sense passar per Barcelona.

La LOF ha d'unir Vilanova i la Geltrú i Mataró en un recorregut de 119 quilòmetres que passarà per Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes, Canyelles, Vilafranca del Penedès, la Granada, Subirats, Sant Sadurní d'Anoia, Gelida, Martorell, Abrera, Terrassa, Sabadell, Barberà del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Mollet del Vallès, Montmeló, Parets del Vallès, Granollers, la Roca del Vallès, Argentona i Mataró. A la comarca hi haurien parades a l'actual estació de Mollet Santa Rosa, Parets, Montmeló Nord, Granollers Centre, Granollers Sud i la Roca del Vallès.

Serà una nova línia de rodalies que connectarà diversos trams ja existents de les actuals línies, tot i que comportarà la construcció de nous trams. La futura LOF pretén trencar la radialitat comunicativa de la regió metropolitana que té com a eix la ciutat de Barcelona; millorar el transport públic en detriment del vehicle privat; crear una xarxa de rodalies que afavoreixi les relacions entre les diferents ciutats de la segona corona metropolitana; dinamitzar l'àrea en el vessant econòmic, urbanístic i social i descongestionar la xarxa ferroviària actual. En el seu dia, l'any 2007, el govern espanyol es va comprometre a enllestir algun dels trams d'aquesta nova línia l'any 2013. De fet, el govern català hi va destinar 4 milions d'euros del pressupost del 2008 en estudis de traçat.

Una línia amb més de 130.000 passatgers al dia
La LOF tindria ja més de 130.000 passatgers diaris, segons senyala la segona enquesta de mobilitat interurbana a l'entorn de Barcelona que ha fet l'Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU). El volum de passatgers que hi hauria ara s'acosta molt als 180.000 usuaris que el govern català preveu per a l'any 2020. Tot plegat, demostra la necessitat de fer aquesta infraestructura. Els 24 municipis que tindran una estació de la línia orbital sumen en aquests moment 195.475 desplaçaments diaris. Si es tenen en compte els municipis veïns, el volum arriba a 351.730 desplaçaments per dia.

Edicions locals