El Parlament reconeix per unanimitat la necessitat de desviar la B-500

Tot i això, JxCat i ERC eviten que el Govern hagi de presentar una proposta de desviament al municipi

Societat

Molts veïns de Sant Fost han demanat reiteradament el desviament
Molts veïns de Sant Fost han demanat reiteradament el desviament

Sant Fost de Campsentelles

La Comissió de Territori del Parlament va debatre de nou dimecres una proposta de resolució presentada pel grup parlamentari del PSC sobre la carretera B-500 al seu pas per Sant Fost. El diputat socialista Jordi Terrades va exposar la problemàtica de la carretera i com els veïns de Sant Fost “continuen patint el risc d’accidents i suportant els problemes de soroll, contaminació i incomoditats per l’elevat volum de mobilitat”.

Terrades va recordar que cada mes circulen per la carretera una mitjana de 360.000 vehicles, “uns 10.500 cada dia”, i va assegurar que els dos últims anys s'han comptabilitzat 120 accidents, 63 dels quals amb ferits.

El diputat també afirmava que el semàfor amb càmera de davant del pavelló i les escoles “és ignorat per uns 1.000 vehicles cada mes, cosa que mostra el problema de seguretat de la via”.

Davant d’això, l’Ajuntament ha sol·licitat a la Direcció General de Carreteres un desviament provisional que alliberi el tram que afecta el nucli urbà, des de Can Romagosa fins a l’accés al Besòs. “La variant, tot i no abordar una solució a tot el traçat de la B-500 entre Mollet i Badalona, permet una actuació amb un cost més assumible i solucionaria els actuals problemes al terme municipal de Sant Fost”, defensava el diputat.

D’una banda, tots els grups van reconèixer per unanimitat la "necessitat inajornable" de desviar el trànsit de l’actual B-500 fora del centre urbà de Sant Fost entre els punts quilomètrics 9,8 i 12,8, tot i que no va haver-hi acord en la possible solució.

Tal com ja s’havia plantejat a la mateixa comissió fa dos anys, la proposta del PSC instava el govern a formular en un termini no superior a sis mesos un projecte que defineixi el traçat de desviament provisional d’aquest tram de la B-500 i sotmetre’l a la consideració de l’Ajuntament, un punt que va obtenir un empat en la votació de la comissió –PSC, Cs, els comuns i PP a favor; ERC i JxCat en contra–, de manera que ara la proposta s’elevarà a la Mesa del Parlament, on previsiblement quedarà rebutjada.

L’alcaldessa, Montserrat Sanmartí, ha indicat que “ja era hora” que tothom reconegués la necessitat de desviar el trànsit, però alhora ha expressat, en referència a JxCat i ERC, que “és incomprensible que, reconeixent aquesta necessitat, es neguin a assumir la definició d’un nou traçat”.

Tal com va passar el 2016, JxCat i ERC van presentar diverses esmenes a la proposta, com implementar mesures per pacificar el trànsit, renovar la senyalització vertical o limitar la  velocitat a 40 km/h. També instaven l’Ajuntament a desplaçar els senyals informatius de passos de vianants, a podar l’arbrat per fer més visibles els senyals i a la possible instal·lació d’un semàfor a la zona del carrer Severo Ochoa. Les esmenes van ser rebutjades pel ponent de la proposta en entendre que no resolen el risc derivat de l’alt volum de trànsit i perquè, en bona part, “aquestes mesures ja han estat executades”, deia Jordi Terrades.

Sobre la variant, "no creiem que la solució que es prengui hagi de ser provisional, perquè això sempre acaba resultant erroni”, deia el diputat Eduard Pujol (JxCat), mentre que Santi Rodríguez (PP) apuntava que “ja fa 12 anys que debatem sobre aquesta carretera, cal una solució per desencallar el projecte, encara que sigui parcial”.

De fet, d’intents per desencallar la situació també n’hi va haver un al Parlament l’any passat, quan la comissió d’Economia i Hisenda va aprovar una esmena del PSC al projecte de pressupostos de la Generalitat per al 2017 que instava el govern a preveure una partida econòmica per iniciar, aquell mateix any, un estudi sobre el desviament de la B-500 al seu pas per Sant Fost.  

Rebuig a cedir la titularitat

D'altra banda, la comissió de dimecres va rebutjar la part de la proposta socialista que demanava preveure la incorporació de l’execució de les obres al pressupost de l’any 2019 i iniciar el traspàs de la titularitat de la B-500 a l’Ajuntament en el tram comprès entre els quilòmetres 10 i 13. Sobre el pressupost, Cs es va abstenir perquè “entenem que la capacitat econòmica de la Generalitat és limitada i potser hi ha altres prioritats”, deia la diputada Marina Bravo.

Edicions locals