Alumnes de primària i secundària dissenyaran robots per millorar els parcs i espais naturals

La segona edició de la VallèsBot se celebrarà el 29 de maig amb la participació de 800 alumnes de Granollers, la Roca, Canovelles i les Franqueses

Societat

Alumnes de primària i secundària dissenyaran robots per millorar els parcs i espais naturals
Alumnes de primària i secundària dissenyaran robots per millorar els parcs i espais naturals

Una vintena de centres educatius de primària i secundària de Granollers, Canovelles, la Roca i, aquest any també, les Franqueses, participaran enguany en la 2a edició de la VallèsBot, un projecte per introduir la tecnologia i la robòtica a l’aula i fomentar-ne el coneixement entre els joves i especialment les noies.

La iniciativa va néixer el curs passat del treball en xarxa entre professors, centres educatius, ajuntaments i el Centre de Recursos Pedagògics amb la idea d’oferir solucions a reptes quotidians de l’entorn a partir de la robòtica i el pensament computacional. A diferència d’altres projectes de vocació tecnològica, la VallèsBot no és competitiva i es fa en horari lectiu, fet pel qual tot l’alumnat pren part de la proposta i aprèn de la construcció i programació de robots.

En la primera edició, 800 alumnes de 32 grups de 17 centres educatius de primària i secundària de Granollers, Canovelles i la Roca del Vallès van presentar a la VallèsBot les seves solucions tecnològiques per resoldre problemes de mobilitat, i en aquesta ocasió també s’hi afegeix les Franqueses.

Els centres que hi participaran seran Lledoner, Ponent, Salvador Espriu, Ferrer i Guàrdia, Joan Solans, Mestres Montaña, Pereanton, Turó de Can Gili, EMT, Marta Estrada, Antoni Cumella, Carles Vallbona, Escola Pia, L'Estel i Educem, de Granollers; Quatre Vents, Joan Miró i Belulla, de Canovelles; Santa Agnès, Torreta i Pilar Mestres, de la Roca; i Camins, de les Franqueses.

La temàtica escollida enguany serà la millora dels espais naturals i els parcs a partir de la creació de robots o propostes tecnològiques. Els resultats es presentaran el 29 de maig en la trobada VallèsBot al parc del Congost, i des d’ara i fins llavors l’alumnat treballarà a les aules el desenvolupament d’aquestes propostes.

Treball en xarxa

David Codina, del Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Oriental, explicava en la presentació del projecte, aquest dilluns, que l’objectiu és “posar la tecnologia al servei de tot l’alumnat i fer que la tecnologia arribi a tots els centres”, a més d’incentivar l’interès de les noies per la robòtica. “Molt poques noies trien estudis de caire tecnològic, i per això potenciem que cada cop més les noies escullin estudis d’aquesta branca”, deia Cristina Rodríguez, mestra de l’escola Joan Miró de Canovelles.

Pere Masó, director dels serveis territorials del Maresme i Vallès Oriental, indicava al seu torn que “les eines tecnològiques no només serveixen per fer projectes educatius”, sinó que alhora “poden i han de servir per incloure l’alumnat amb més dificultats”.

Pel que fa a la participació de diversos municipis, l’alcalde de Canovelles, Emilio Cordero, assegurava que “el projecte permet fer canvis a l’entorn, compartir experiències amb altres centres i conèixer més el propi municipi”, i l’alcalde de la Roca, Carles Fernández, destacava la importància que els joves coneguin els nous llenguatges tecnològics. “El gran valor del projecte és que el desenvolupament tecnològic tingui una aplicació pràctica per solucionar els problemes que hi ha”.

Finalment, el regidor d’Educació de Granollers, Francesc Arolas, destacava el treball intermunicipal en xarxa “per oferir millors serveis i més oportunitats a la ciutadania”.

 

Edicions locals