La Generalitat reconeix el projecte de control d'una cadira de rodes ideat per dos alumnes del Sant Gervasi

El treball de Claudia Platel i Lijao Guo ha aconseguit un guardó als Premis de Recerca Jove

Societat

Mollet del Vallès

El projecte de control d’una cadira de rodes per mitjà del parpelleig realitzat per dos alumnes de l’Escola Sant Gervasi de Mollet del Vallès continua sumant premis. Aquest cop el treball de recerca de batxillerat de la Claudia Platel i en Lijao Guo ha aconseguit un guardó als Premis de Recerca Jove, impulsats pel Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat i pel Secretariat d’Universitats i Recerca.

L’excel·lència d’aquest projecte ja havia estat reconeguda anteriorment amb una menció especial dels Premis Argó de la UAB, el 19è Premi UPC Arquitectura, Enginyeria, Ciència i Tecnologia i la seva selecció per participar en la competició internacional Ciencia en Acción.

El treball consisteix en l’adaptació d’una cadira de rodes elèctrica per tal que persones que pateixen mobilitat reduïda la puguin utilitzar de forma autònoma. El prototip substitueix el comandament manual convencional per un sistema de guiatge que detecta i interpreta el parpelleig deliberat de l’usuari i les ones que emet el seu cervell quan supera un cert llindar de concentració. El parpelleig i les ones són recollits per un casc dotat amb un elèctrode i interpretades per un programa informàtic que les transforma en ordres de moviment. Per desenvolupar aquest sistema BCI (Brain-Computer Interface), els autors del projecte van emprar les plataformes Arduino i App Inventor. El van completar amb el disseny d’una aplicació per a telèfon mòbil que mostra en pantalla les variables que recull el sensor i serveix a l’usuari com a suport visual pel control direccional de la cadira.

Claudia Platel i Lijao Guo, alumnes de l’Escola Sant Gervasi fins al curs passat, actualment són estudiants d’un grau de Matemàtiques i Física a la UB i un d’Enginyeria Aeroespacial a la UPC, respectivament.

Els Premis Recerca Jove tenen com a objectiu el foment de vocacions científiques entre l’alumnat de Secundària i el reconeixement de la tasca dels centres educatius que fomenten l’esperit científic i l’interès per la recerca. En aquesta edició els PRJ han premiat un total de 77 treballs de recerca realitzats durant el curs 2017-2018 per alumnes de 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà o Superior.

Edicions locals