Una plataforma reclama una xarxa pedalable que connecti tots els pobles de la comarca

Formada per entitats com Granollers Pedala, la plataforma farà una jornada per obrir el debat aquest divendres (17 h) a Roca Umbert

Societat

Una plataforma reclama una xarxa pedalable que connecti tots els pobles de la comarca
Una plataforma reclama una xarxa pedalable que connecti tots els pobles de la comarca

Diverses entitats per al foment de l’ús de la bicicleta de la comarca, entre les quals Granollers Pedala, s’han agrupat en una plataforma –Connectem el Vallès en Bici– per reclamar a les administracions que treballin en la connexió ciclable entre els pobles del Vallès. “La idea és que tots els pobles estiguin connectats amb els municipis veïns, que hi hagi una traça contínua de camins ciclables, sobretot en municipis on hi hagi estacions de tren per facilitar l’accés en bicicleta al transport públic”, explica Benjamí Aguilar, de Granollers Pedala.

L’entitat posa com a exemple la nul·la connexió que hi ha per a vianants i bicicletes entre Granollers i la Roca, “un traçat de només quatre quilòmetres”, o entre Lliçà d’Amunt i Granollers, on sí que s’ha previst habilitar un traçat de 840 metres entre la rotonda de sortida de la C-17 fins al pont de l’estació de Renfe, però que “queda sense projecte per arribar a Lliçà”.

L’entitat recorda que les distàncies entre pobles a la comarca “són molt curtes”, de manera que desplaçar-se en bici d’un a l’altre “és una opció raonable”, i més en zones com la conurbació de Granollers –Canovelles, les Franqueses i la Roca–, on pràcticament la urbanització del territori és contínua i on, en molts casos, “no calen traçats nous, sinó aprofitar o senyalitzar vials ja existents”.

La plataforma reclama a les administracions que aprofitin les línies de finançament que hi ha per a l’elaboració d’aquest tipus de projectes i que, en la mesura del possible, els executin per afavorir un model de mobilitat més sostenible.

Més carrils bici a Granollers

Sobre els nous carrils bici senyalitzats fa uns mesos a l’entorn del carrer Girona, a Granollers, uns traçats que a criteri de l’entitat haurien de formar part d’un recorregut més ampli que travessés tota la ciutat, des de l’entitat asseguren que “han servit per millorar la seguretat dels ciclistes i la qualitat dels trajectes”, però afegeixen que l’actuació ha quedat curta: “Ha acabat sent molt menys del que s’hauria d’haver fet segons el Pla de Mobilitat de la ciutat”.

A més, afegeixen, alguns aspectes no s’han resolt del tot bé. “El traçat queda tallat a l’altura del carrer Hospital, la connexió entre els carrers Girona i Tarafa no està ben resolta, les terrasses conviuen amb el carril bici en llocs com les places Barangé i Catalunya, i tampoc no s’ha explicat prou bé a la ciutadania com funciona l’itinerari”, diu Aguilar. Amb tot, apunten des de Granollers Pedala, “ens sembla bé que s’avanci”, i insten l’Ajuntament a continuar treballant en una xarxa global pedalable que permeti un salt qualitatiu important en l'ús social de la bicicleta.

El regidor de Mobilitat, Juanma Segovia, assegura que a poc a poc s'avança en aquest sentit i ha explicat que la futura reforma de l'avinguda Sant Esteve donarà continuïtat a l'eix per a bicis que s'ha construït al carrer Girona.

Sessió per a la xarxa pedalable

Per obrir el debat sobre la creació d'una xarxa pedalable al Vallès Oriental, la Plataforma Connectem el Vallès en Bici ha organitzat per divendres (17 h, Biblioteca Roca Umbert) una sessió amb ponències de Santi Ribas, del Departament de Territori, que parlarà de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta; el Consorci Besòs Tordera, que abordarà el Pla de Camins Fluvials; Joan Calvera, del Projecte Cyclocat i de la Plataforma Connectem el Vallès en Bici, que farà propostes per a una xarxa pedalable a la comarca.

A més, coincidint amb la Setmana de la Mobilitat, Granollers Pedala mostra aquests dies dues exposicions. Una de fotogràfica a Can Pedrals i una altra a Roca Umbert sobre l’excés de l’ús del vehicle privat amb el títol 50 malentesos sobre el cotxe

Aparcaments segurs

Un altre dels temes que ha plantejat Granollers Pedala en diverses ocasions és la necessitat de desencallar el projecte d'aparcaments segurs per a bicis previstos en diferents punts de la ciutat, com l’estació de Renfe de Granollers Centre.

Segovia avança que pròximament es debatrà al ple el conveni amb Renfe que permetrà disposar d'un espai a l'estació per habilitar-hi un aparcament segur de bicicletes, tot i admetre que el debat sobre com ha de ser l'aparcament i el model de gestió que ha de tenir encara està obert.

D'altra banda, Segovia ha explicat que, "mentre no ho faci la Generalitat, que és a qui correspon", diversos municipis de l'AMTU han començat a elaborar una ordenança que serveixi de referència per regular la circulació de patinets elèctrics al municipi.

Edicions locals