La nova programació de música clàssica i òpera del TAG és 'la perla de la temporada'

El Teatre Auditori de Granollers presenta les propostes de les tres formacions residents, l'OCGr, Veus i el Cor de Cambra

Cultura

La presentació proposa concerts inspirats en la natura amb la participació d'artistes de la comarca
La presentació proposa concerts inspirats en la natura amb la participació d'artistes de la comarca | Arxiu

Dimecres al vespre, el musicòleg Xavier Chavarria va presentar la nova temporada de música clàssica i òpera a la sala petita del Teatre Auditori de Granollers (TAG), protagonitzada per les formacions residents de l'equipament –l'Orquestra de Cambra Granollers (OCGr), Veus-Cor Infantil d'Amics de la Unió i el Cor de Cambra de Granollers–, i que també inclou el Cicle Carles Riera de l'Escola de Música de Granollers, el Cicle Òpera de Catalunya i el cicle de sarsuela.

El TAG va acollir un centenar de persones interessades en la temporada 2019-2020, que Chavarria va desgranar en un acte en què presentava Granollers com "una capital de primer ordre" pel que fa a activitat musical. Tracy Sirés, en el seu primer acte com a nova directora artística del teatre, va assegurar que aquesta programació de música clàssica i òpera és "la perla de la temporada".

L'OCGr oferirà, des de novembre, quatre concerts amb el tema de la naturalesa com a fil conductor. La temporada anterior, que havia tractat sobre viatges, "dóna lloc a un espai d'elements naturals, el dia, la nit, la llum..., i tot el lligam que mantenen des de sempre amb la música", detallava el director de la formació, Corrado Bolsi. Serà un cicle de concerts barrocs que inclourà, com a novetat, la intervenció de l'art ceràmic, en directe, amb un braç robotitzat que està preparant l'artista Toni Cumella conjuntament amb enginyers especialistes. El ceramista granollerí destacava que la posada en escena serà atrevida. "Ens l'estem jugant", va afegir, tot rialler.

Al gener, l'OCGr oferirà un espectacle a la sala d'assaig del teatre. Bolsi va explicar que, en aquest cas, s'evitarà "la quarta paret que ens separa del públic. Aquesta vegada, els oients seran part de l'orquestra i estaran molt a prop dels músics, pràcticament en contacte mentre toquen", relatava. Nit transfigurada serà el títol de l'obra que, a més de presentar músiques de Piazzolla i Schönberg, comptarà, també, amb il·lustracions de Laura Borràs.

L'hivern seguirà amb el Carnaval dels animals, un concert festiu de caràcter familiar que precedirà La Pastoral, l'últim espectacle d'aquesta temporada de l'OCGr. La cloenda coincidirà amb el 250è aniversari del naixement de Beethoven.

La presentació també va ser moment de recordar Musicànim, un projecte "dur, commovedor i meravellós", en paraules d'Anna Maria Piera, directora del Conservatori i l'Escola Municipal de Música de Granollers, que vetlla per apropar la música a totes les persones malaltes que ho desitgin de l'Hospital de Granollers. Fa quatre temporades que aquesta idea continua i pretén posar en pràctica els efectes terapèutics de la música.

L'acte va continuar amb la presentació de les propostes vocals dels tres cors que participen en aquesta temporada. En primer lloc, el cor Veus, sota la batuta de Josep Vila i Jover, estrenarà, el 6 d'octubre, el concert Laudate Pueri, conjuntament amb el Cor Jove d'Amics de la Unió; Lluís Vilamajó com a director convidat i que comptarà amb el prestigiós organista Juan de la Rubia.

El Cor de Cambra, per la seva banda, oferirà dos concerts. Un d'ells, Les Cartes de Brahms, comptarà amb la interpretació de l'actor i doblador Jordi Boixaderas, que explicava que "aquest concert serà doblement romàntic. Per una banda, per la música que el configura. Però també per la història que explica, tot el tema de la curiosa història d'amor de Brahms amb Clara Schumann". El segon espectacle arribarà per les dates de Sant Jordi amb el títol Renaissance. "Ens fa especial il·lusió fer aquest concert perquè el Renaixement va ser l'època en la qual va néixer la polifonia vocal. És un concert que també el farem al FEMAP, al Festival dels Pirineus", va exposar Josep Vila.

L'última proposta coral va venir de la mà de Lluís Pérez, qui farà els arranjaments de cançons tan diverses com ho són les de Rosalía, Sopa de Cabra, Blaumut, Manu Guix, Txarango i Lluís Llach, entre altres. El concert Denominació d'origen integrarà peces de tots aquests músics, una mena de collage musical que reinventa aquestes peces tan conegudes. "No sé què considerar-te, la feina que fas sembla pròpia d'un cirurgià", li etzibava Chavarria a Pérez.

Tot seguit, Anna Maria Piera va exposar el Cicle Carles Riera de l'Escola Municipal de Música i el Conservatori Josep M. Ruera de la ciutat. Des de fa més de 10 anys, el TAG acull el cicle batejat amb el nom el músic i pedagog granollerí, gran impulsor de projectes d'implicació social i ensenyament de qualitat. Els concerts d'aquest cicle busquen homenatjar la seva figura temporada rere temporada.

L'òpera a prop

A finals de març es portarà a escena el nou projecte de l'Òpera Infantil, en què col·laboren l'OCGr, Veus i Petits Cantors d'Amics de la Unió, i l'alumnat de 5è i 6è de l'Escola Joan Solans de Granollers. L'obra, que rep el nom de Trihumans, va sobre la sostenibilitat. Piti Español, responsable del text de l'espectacle, explicava que "l'ecologia és un tema vigent i urgent. Quan vam començar a idear el projecte, ens vam inspirar en Greta Thunberg, abans que tingués la repercussió mediàtica actual. El que ens ha passat és com una premonició respecte al que està per venir".

Per últim, el Cicle de Sarsuela, de la mà d'Aula Lírica i la companyia Milnotes, presenta dues obres –a l'octubre, Gran Gala Lírica Catalana, dirigida per Xavi Dolç, i al maig del 2020,  La del Manojo de Rosas, dirigida per Pablo Sorozábal–.

La primera tinent d'alcalde, Alba Barnusell, recordava que "la temporada anterior es va tancar amb la xifra de 6.000 espectadors. Ens fa molta il·lusió donar aquest tret d'inici a la nova temporada", concloïa.

Edicions locals