L'equip a l'ombra per adaptar l'Hospital a la pandèmia

L'àrea d'estratègia digital ha estat clau per monitoritzar els malalts crítics i facilitar el treball de professionals des de casa

Societat

L'equip de l'àrea d'estratègia digital de l'Hospital de Granollers
L'equip de l'àrea d'estratègia digital de l'Hospital de Granollers

La crisi de la Covid-19 ha convertit el personal sanitari en els herois de la ciutadania, amb innumerables reconeixements per la implicació en la lluita contra la pandèmia. Com a tota màquina, però, a l'Hospital de Granollers també hi ha un engranatge ocult que ha permès que el centre s'adaptés en un temps rècord a la nova situació. Part d'aquests professionals a l'ombra és l'equip d'informàtics de l'àrea d'estratègia digital del centre, que, com metges i infermeres, també ha viscut jornades intenses per organitzar el teletreball de l'àrea administrativa i també de molts metges, i per ajudar a reorganitzar l'Hospital –amb serveis traslladats a fora i una necessitat creixent de monitorització dels pacients–.

Així, els 15 informàtics de l'àrea van haver d'aturar tots els projectes empresos i centrar els esforços en afrontar la pandèmia. Han hagut de garantir l'accés al sistema d'informació de l'hospital de forma segura des de domicilis particulars, així com el funcionament d'ordinadors i altres dispositius. "D'un dia per l'altre vam passar de 10 usuaris que es connectaven des de casa a pics de 130 persones connectades alhora", rememora el director d'Estratègia Digital, Carles Rubies. El seu equip també va facilitar les relacions telemàtiques entre professionals, per mitjà de la plataforma Microsoft Teams, i de sanitaris amb pacients, "sobretot amb trucades telefòniques; Salut ens va proporcionar alguns mòbils", detalla.
D'altra banda, Estratègia Digital també ha estat un suport clau per permetre derivar serveis a espais de fora de l'Hospital, com l'hotel medicalitzat i l'àrea de parts a La Mútua, i reubicar serveis, com la centraleta telefònica, per tal d'encabir els malalts de la Covid-19.

També han estat els encarregats de dotar de telèfons mòbils  –en un primer moment i, després, de tauletes– cada planta, perquè les infermeres els portessin als malalts més grans, poc habituats a aquests aparells, i connectar-los amb les seves famílies.

Monitoritzar pacients

L'àrea informàtica també ha contribuït a habilitar zones que, abans de la pandèmia, no estaven preparades per ser Unitat de Cures Intensives (UCI) i que és imprescindible que tinguin preparat un sistema de monitorització dels pacients. "Feia temps que teníem un projecte perquè la zona d'infermeria tingués un sistema per centralitzar totes les alertes. Al març, amb quatre dies, teníem una solució, que ja s'hi quedarà", relata Rubies.   

A més, han instal·lat set kits de quatre càmeres de vídeo en habitacions, "necessaris perquè les infermeres no haguessin d'entrar constantment, amb tots els canvis d'EPI que significa, i poder controlar que els pacients no es treguin la mascareta d'oxigen, la qual cosa els fa empitjorar molt", explica Rubies.
D'altra banda, el responsable informàtic alerta que la digitalització de l'atenció al pacient "ha vingut per quedar-se" i, de fet, el CatSalut treballa en una plataforma de teleassistència per facilitar les visites no presencials amb trucades i videotrucades. Actualment l'assistència primària ja està utilitzant l'e-Consultes, però la nova plataforma agruparà tots els serveis sanitaris públics. "Permetrà evitar desplaçaments al pacient i, així i tot, veure la cara del metge –la qual cosa agrairà–, i compartir-hi informació", explica.

Tant en la resposta a la pandèmia com en aquest camí de canvis a l'assistència, el responsable d'Estratègia Digital ha reivindicat el seu equip i ha agraït la seva implicació en una tasca sovint invisible.

Edicions locals