Mar Canet programa el bot del Teatre Lliure amb el qual es pot dialogar

Es farà una obra de teatre amb les converses recopil·lades pel bot

Cultura

Mar Canet i Varvara Guljajeva
Mar Canet i Varvara Guljajeva

L'artista molletà Mar Canet, conjuntament amb Varvara Guljajeva, han realitzat la part tecnològica del bot ENA (Nomen Nescio), amb el qual qualsevol persona pot dialogar (en anglès) al web del Teatre Lliure des del passat 14 de maig.

Un bot és un programa informàtic que fa automàticament tasques repetitives a través d'internet. En aquest cas, es tracta d'un bot que ha après a parlar sense cap més propòsit que semblar un ésser humà. Tanmateix, ENA no entén què diu ni què li diuen, sinó que per al bot el llenguatge no és més que una seqüència de signes que rep i que analitza a partir d’un càlcul de probabilitats, i a la qual respon amb una altra seqüència. Com que no entén el llenguatge, ENA no s’ofèn, no se sorprèn ni es cansa. Dialogar amb ENA és, per tant, com jugar al frontó, sent ella la paret que retorna la pilota.

El molletà explica que han "investigat la intel·ligència artificial d'ENA a l'estudi de Tallinn" i que es tracta d'un bot "molt creatiu". També destaca que ENA no respon únicament la darrera pregunta o l'últim comentari, sinó que "contesta amb el context de tota la conversa". El 14 de juny, ENA marxarà del Teatre Lliure i ara mateix "està buscant nova casa". "La idea és que ENA vagi viatjant per diferents institucions", diu Canet.

Les converses que vagi fent el bot s'enregistraran i el director, Roger Bernat, "intentarà fer-ne una obra de teatre". Tot plegat es tracta d'una "proposta que busca nous formats artístics i que pot funcionar online", assegura el molletà, qui explica que ell i Guljajeva estan especialitzats a fer "art amb tecnologia". A més de tenir l'estudi de Tallinn (Estònia), que acull el bot ENA, tots dos tenen un estudi a Mollet i viuen entre ambdues ciutats.

Tercera col·laboració amb el director Roger Bernat

Amb ENA, ja és la tercera vegada que el duet artístic format per Mar Canet i Varvara Guljajeva treballen amb el director Roger Bernat. Ja ho havien fet amb els espectacles Pendent de vot, en què el teatre es convertia en un parlament on els vots del públic era una part imprescindible del xou. També van fer plegats Uti et abuti (El dret a l'ús i a l'abús), on van crear a La Pedrera un xat d'unes 150 persones amb els espectadors, novament amb un paper rellevant dins de l'espectacle.

D'altra banda, pel que fa a les obres de Canet i Guljajeva, tots dos van exposar Camaleón al Museu Abelló durant el primer trimestre del 2018. Es tractava d'una bandera blanca formada per un teixit de leds que permetia que es transformés en la bandera de qualsevol país.

Edicions locals