Granollers es transforma en Ciutat 30

Aquest juliol entrarà en vigor la nova limitació de velocitat a la ciutat, així com la prohibició d'aparcar motos sobre les voreres

Societat

L'Ajuntament ha instal·lat els senyats de la nova limitació de velocitat aquesta setmana
L'Ajuntament ha instal·lat els senyats de la nova limitació de velocitat aquesta setmana

Dilluns l'Ajuntament iniciava la col·locació dels senyals verticals a les entrades de Granollers, que indiquen que s'hi pot circular a un màxim de 30 quilòmetres per hora. Aquest és el primer pas de la transformació en Ciutat 30, una mesura que porta implícit un canvi de mentalitat en la mobilitat, per fer-la més segura i menys contaminant.

La limitació de velocitat, reclamada des de fa anys per entitats com Granollers Pedala, ja estava inclosa en el Pla d'Acció de Mandat (PAM), però la crisi del coronavirus, n'ha accelerat l'aplicació per garantir la circulació en bicicleta i patinet.

Així l'Ajuntament haurà de modificar l'ordenança de circulació, un pas que es farà més endavant "per poder-la estudiar en conjunt, perquè no volem anar fent modificacions puntuals com la de la regulació dels patinets, sinó una modificació completa amb totes les coses a regular", explica el regidor de Mobilitat, Juanma Segovia. Així, com han fet altres ciutats com Barcelona i Mollet, la normativa de Ciutat 30 es farà efectiva, de moment, per mitjà d'un decret d'Alcaldia. "Està preparat per aprovar-se un cop també s'hagi pintat la senyalització horitzontal", detalla Segovia, qui apunta que la limitació de velocitat entrarà en vigor en una o dues setmanes, abans que acabi el juliol. Amb tot, hi haurà un primer període d'adaptació per anar conscienciant la ciutadania. De fet, s'hauran d'anar trobant mecanismes de control per garantir que es respecti la normativa. "Aprofitarem les càmeres actuals i segurament caldrà incorporar nous radars per fer la medició", reconeix el regidor.
Així, els carrers de Granollers tindrà la velocitat limitada a 30 quilòmetres per hora, excepte aquells que ja tenen limitacions de 20 i 10 km/h a l'illa de vianants, que les mantindran, i les carreteres interurbanes, de titularitat de la Generalitat –és a dir, la ronda Sud i la carretera del Masnou–. "La velocitat a la ronda l'haurà de valorar la Generalitat, tot i que nosaltres seguim apostant per reduir-hi el trànsit i l'aixecament del peatge de l'AP-7, que ja suposaria un 30% menys de pas per la ronda", assegura Segovia.

L'Ajuntament també estudiarà carrers de 20 km/h a indrets on es detecti una elevada presència de vianants circulant per la calçada, com a la sortida de centres educatius.

Motos fora de les voreres

Una altra de les mesures, acordades amb tots els grups municipals després del confinament, que l'Ajuntament ha començat a desenvolupar és la prohibició d'estacionament de motos a les voreres per facilitar la mobilitat a peu. De moment s'han començat a senyalitzar espais i, a partir d'ara, "s'aniran posant avisos durant un període d'adaptació, perquè la intenció no és recaptatòria", indica el responsable de Mobilitat.

També és imminent la supressió d'un carril de circulació per sentit del carrer Esteve Terrades, entre la plaça Serrat i Bonastre i el carrer Vicenç Albarranch. "Aquesta setmana enviarem una carta als veïns per explicar el desplaçament dels contenidors de la vorera a la calçada i com habilitarem aparcament", explica Segovia. En aquest tram, les bicicletes podran circular per la calçada –Ciutat 30– o per la vorera oest, que té més de 5 metres d'amplada.

Edicions locals