Granollers és una de les ciutats amb els lloguers de locals més cars

Un local a la 'milla d'or' oscil·la entre els 30 i els 35 €/m2, pels 20 de Mataró o els 10 de Mollet

Societat, Economia

El carrer Santa Anna és dels que té més espais sense activitat I Foto: Xavier Solanas
El carrer Santa Anna és dels que té més espais sense activitat I Foto: Xavier Solanas

Els preus de lloguer dels locals comercials del centre de Granollers (30-35 €/m2 per a un local de 150 metres) són molt elevats si es comparen amb els de Mataró (20 €/m2) o els de Mollet (10-15 €/m2), "si bé els preus depenen de moltes coses, des dels metres de façana fins a la ubicació o la superfície disponible", diu el director de locals comercials de la immobiliària Forcadell.

Xavier Aguilar atribueix els preus al dinamisme comercial de Granollers, així com a l’activitat constant de les associacions de comerciants. "Aquí es cuida molt al client, hi ha molta activitat i implicació amb la ciutat i les coses es fan molt bé", assegura.

Aguilar també apunta que "hi ha dues lligues": una a les zones més comercials, amb caigudes del 20% de demanda però que en un parell d’anys recuperaran la vitalitat comercial, i una altra a les zones més perifèriques, amb caigudes de fins al 40% i que a mitjà termini hauran de buscar altres sortides, "com la transformació de locals en habitatges".

Sobre això, Sabatés afirma que "hi ha d’haver una estratègia comercial que vagi més enllà del dia a dia, pensar quina ciutat volem per al futur i estudiar, per exemple, si a la perifèria hi ha d’haver tants locals".

En relació amb els preus, també apunta que actualment són "massa elevats" i que caldria ajustar-los a les característiques dels locals. "Hem de trobar la manera de garantir la continuïtat dels comerços i de facilitar que puguin obrir-ne de nous", diu. "El cost dels locals i el preu de la rehabilitació fa que molts negocis no siguin viables, fins i tot per moltes cadenes que han mostrat interès per establir-se a la ciutat, però que han acabat no fent-ho pels preus".

"Per sort –afegeix Aguilar–, Granollers no viu del monocultiu del turisme", i això ha fet que el comerç hagi resistit millor l’embat de la pandèmia i que "pugui recuperar-se aviat".

Mediació de l'administració

Tal com va passar després de la crisi de 2008 per revitalitzar el comerç de proximitat i d'acord amb el pla de xoc per pal·liar els efectes de la Covid-19, l'Ajuntament es planteja exercir de mediador entre els agents immobiliaris i els botiguers per mirar d'ajustar els preus dels lloguers. "No és una tasca fàcil perquè legítimament tothom pot posar el preu que vulgui, però creiem que és necessari. De fet, em consta que molts propietaris ja han rebaixat els preus als seus arrendataris", valora Gemma Giménez, regidora de Promoció Econòmica. "En l'anterior crisi va funcionar relativament, i ara ho impulsarem de nou amb l'ajut de les associacions de comerciants", explica.

Edicions locals