Música com a diàleg i punt de trobada

L'Orquestra de Cambra de Granollers obre amb èxit la temporada interpretant les simfonies concertants de Mozart

Cultura

L'Orquestra de Cambra de Granollers, dirigida per Corrado Bolsi, va interpretar les melodies concertants de Mozart
L'Orquestra de Cambra de Granollers, dirigida per Corrado Bolsi, va interpretar les melodies concertants de Mozart | Xavier Solanas

Oriol Padró

Mozart és probablement el compositor amb més projecció popular i, en conseqüència, deu ser també el més programat a les sales de concert. Sovint amb les mateixes obres una vegada i una altra. Però el geni de Salzburg ens ha llegat un ampli catàleg d’obres de gran qualitat i bellesa que no és habitual escoltar. Aquest és el cas de les seves simfonies concertants interpretades per l’Orquestra de Cambra de Granollers diumenge passat, i que Mozart va escriure quan tenia poc més de 20 anys.

En una simfonia concertant l’orquestra dialoga amb els diversos instruments solistes que, al seu torn, dialoguen entre ells. Aquest diàleg va ser ben viu durant tot el concert gràcies a l'expressivitat i la compenetració entre els instrumentistes. Destacava la fluïdesa de la viola convidada, Gisella Curtolo, així com la bona sintonia entre els membres del quartet de vent que van oferir moments de molta vitalitat.

Escoltar aquestes obres, doncs, és un fet poc comú. Però encara ho és menys sentir-les totes juntes tal com es va fer diumenge al Teatre Auditori de Granollers. El concert va presentar les obres en ordre cronològic invers començant amb la simfonia concertant per a violí, viola i violoncel –obra que Mozart va deixar inacabada– en la versió de Philip Wilby. Aquesta va deixar pas a la més coneguda de les tres peces: la simfonia concertant per a violí i viola, que compta amb un emotiu segon moviment on els dos instruments interactuen amb delicadesa i sensibilitat. Finalment va ser el torn de la que Mozart va escriure per a quartet de vents (clarinet, oboè, trompa i fagot).

Les sempre instructives explicacions de Corrado Bolsi al principi del concert recordaven al nombrós públic assistent que es tracta d’una música escrita en un breu període de temps, entre 1778 i 1779, en el qual Mozart es fa adult a partir de diverses experiències vitals que el marcarien especialment, i que aquest canvi es percep en la música que es va interpretar. Es tracta doncs, sens dubte, d’una bona elecció per obrir la temporada d’un TAG on es respiraven aires de celebració en el primer cap de setmana sense limitacions d’aforament.

Edicions locals