S'aprova per unanimitat el conveni per construir la nova estació de tren de Parets

Inclourà una plataforma d'uns 3.000 metres quadrats per a aparcar-hi, en un sistema anomenat 'park&ride'

Societat

| Aj. Parets

El ple de Parets va aprovar divendres passat per unanimitat el conveni per construir una nova estació de tren, que incorporarà una plataforma d’uns 3.000 metres quadrats per a aparcar-hi. Es tracta d'un sistema anomenat park&ride, que vol fomentar que els paretans, així com els veïns principalment de la Vall del Tenes, puguin deixar-hi el cotxe per accedir fàcilment al transport públic.

La plataforma tindrà accés des de l'avinguda de Catalunya i des de l'avinguda d'Espanya i inclou la possibilitat que més endavant "es pugui estendre a mà esquerra", segons explicava la regidora d'Urbanisme, Rosa Martí.

El pressupost de l'obra superarà els 11 milions d'euros: l'Ajuntament i la Generalitat en pagaran gairebé el 20% cadascú, Adif n'assumirà el 60% restant, i tot plegat es finançarà en tres anys. Tanmateix, Martí remarcava que "és probable que els costos puguin ser assumits en un 100% pels fons del Next Generation" i que, per tant, cap de les tres administracions hagi de fer cap aportació. L'edil també declarava que "l'esperit del projecte és que coincideixi amb les obres del desdoblament".

Reclamen uns trens i unes vies "de primera"

El govern va incloure la votació d'aquest conveni en el ple del 25 de novembre, com a urgència. No obstant això, després que els portaveus de l'oposició es queixessin que no podien votar-lo sense haver-ne llegit tota la documentació abans, es va decidir deixar sobre la mesa i es va convocar un ple extraordinari per tirar-lo endavant, en el qual tots els partits hi van donar suport.

Jordi Seguer, portaveu d'Ara Parets ERC, recordava que el govern plural va reprendre aquesta iniciativa, que Rosa Martí i ell mateix li van presentar a Adif a Madrid, i que el document consensuat aleshores és gairebé el mateix que l'actual. També apuntava que "les obres no començaran com a molt aviat fins al 2024".

Amb tot, una de les reivindicacions dels tres partits de l'oposició va ser el reforç en la qualitat de la línia del servei. "De res servirà una nova estació si no arriba la doble via i si no es millora aquest servei tan deficient que durant tants anys està oferint Renfe", deia Seguer.

Neus Jordà (Parets per la República) també deia que "els veritables problemes són els horaris, els endarreriments i els trens vells i atapeïts", tot i que donava "llum verda" al punt, alhora que demanava que es tingui en compte "una actuació paisatgística per minimitzar l'impacte visual per a les veïnes de l'avinguda de l'estació". Jordà, però, no compartia la distribució dels pagaments, que farà que el 2024 –en el següent mandat polític– l'Ajuntament hagi d'assumir gairebé el 80% de l'import.

El portaveu de Ciutadans, Manuel Losada, també reiterava que no tindria sentit tenir una estació "de primera" amb uns trens i unes vies "de segona". Al mateix temps, demanava tenir en compte les famílies de l'entorn de l'estació "que poden veure's afectades".

Falta la signatura d'ADIF

La Generalitat ja va aprovar el conveni el novembre i, després de l'acord del plenari paretà, ara només manca la signatura per part d'ADIF, ens que encapçalarà el desenvolupament del projecte.

Tot plegat es tracta d'una reivindicació que va arrencar el 2010 amb el govern paretà aleshores encapçalat per Joan Seguer. Sobre la dificultat de tirar-ho endavant aleshores i el fet que ara hagi reeixit –com a mínim el conveni–, l'actual batlle socialista, Francesc Juzgado, aprofitava l'ocasió per tirar floretes el seu partit. "No era igual negociar amb ADIF amb un govern de l'estat del Partit Popular, que negociar amb ADIF amb un govern del PSOE".

Edicions locals