Ceràmica Cumella intervé en la creació del nou CaixaFòrum València, que s'ha presentat avui

El taller granollerí ha revestit de peces ceràmiques de colors un dels edificis més emblemàtics del projecte

Cultura

L'edifici d'administració, amb el revestiment de Ceràmica Cumella
L'edifici d'administració, amb el revestiment de Ceràmica Cumella | CaixaFòrum/Miguel Lorenzo

Ceràmica Cumella continua expandint el cognom familiar a través de projectes singulars, sovint vinculats a arquitectes de renom. De moment, el darrer exemple d'aquesta trajectòria és la seu del nou CaixaFòrum València, que obre les portes al públic demà dimecres, després de dos anys d'obres i d'una inversió de 19 milions d'euros.

En paraules d'Isidre Fainé, president de la Fundació la Caixa, aquest equipament cultural és el més singular dels nou que l'entitat financera té repartits per la península. I és així perquè parteix d'una peculiaritat: està inserit dins d'un edifici preexistent, l'Àgora de la Ciutat de les Arts i les Ciències, concebuda per l'arquitecte Santiago Calatrava.

Un nou arquitecte, el figuerenc Enric Ruiz-Geli, va rebre l'encàrrec d'imaginar "un somni dins d'un somni" i ha creat "un paisatge" dins l'edifici icònic de Calatrava, que estava tancat des de 2015. Ruiz-Geli ha emplenat les "costelles de la balena" amb òrgans interconnectats, com l'edifici destinat a administració, llibreria i sala VIP, que està a la vista del públic. Per dur-lo a terme ha comptat amb la complicitat del taller d'Antoni Cumella, amb el qual ja ha col·laborat en repetides ocasions, com és el cas d'elBullifoundation o un projecte a Taipei, entre d'altres.

Cumella ha creat una coberta ceràmica acústica interior, sostinguda per una estructura de fusta que protegeix l'estructura metàl·lica. Aquesta evoca les palmeres d'Elx i vol ser un homenatge a la ciutat alacantina. "És un edifici tot orgànic, com una cúpula, però no totalment geomètrica, sinó irregular, amb diferents entrades", detalla cumella.

La volta està recoberta per 16.000 peces de ceràmica circulars de tres mides diferents i de colors, recordant en certa manera el revestiment del barceloní mercat de Sant Caterina. Com ha explicat l'arquitecte a la presentació, "l'edifici estarà obert, en diàleg amb l'espai. Als museus, la direcció està allunyada de les sales, però aquí es podrà veure què passa des de dalt".

Cadascun dels discos ceràmics fets a Granollers té una distribució de 9 colors de tonalitats brillants, combinats al taller en una proporció determinada, per tal de facilitar la seva col·locació i evitar les taques de color o la repetició d'uns certs patrons "El més còmode és la simetria, però era el que no volíem, que no semblés un joc d'escacs. Cercàvem una irregularitat controlada", explica Cumella, que afegeix que "aquesta serà la imatge del CaixaFòrum València".

Cercant la integració

El ceramista granollerí va començar a treballar en aquest projecte el setembre de 2020 i el repte ha estat més estètic que no pas de dificultat tècnica. "És tot un compromís acceptar un projecte així, perquè era molt fàcil que l'edifici extern se'ns mengés, ja que l'arquitectura del Calatrava és una arquitectura espectacle. Aleshores, el que fas a dins, sense competir directament, ha de tenir personalitat i atracció per ser autònom". Com aclareix Cumella, l'arquitecte valencià no ha tingut cap intervenció en el projecte, "el que hem fet no té cap similitud amb Calatrava, gens ni mica. La seva és una arquitectura geomètrica, ben parametritzada, i el que hem fet nosaltres és una arquitectura orgànica, més irregular".

El nou CaixaFòrum ocupa uns 9.000 metres quadrats en els quals hi ha dues sales d'exposicions, un auditori per a 300 persones, un espai familiar i educatiu anomenat el Núvol, a més d'una llibreria i un restaurant.
CaixaForum València ha programat unes jornades de portes obertes, fins al 30 de juny, per a presentar-se al públic. Demà Enric Ruiz-Geli i Toni Cumella intervindran a la conferència inaugural Un edifici que és un paisatge, per explicar com ha estat la realització d'aquest ambiciós projecte.

Edicions locals