Licitades les obres de reordenació de l’estació Granollers Centre

L'actuació inclou una operació immobiliària que ha de permetre finançar l'esperat projecte de cobriment de la via del tren

Societat

La fesomia de l'estació de Granollers Centre és a punt de canviar
La fesomia de l'estació de Granollers Centre és a punt de canviar | Ajuntament

La consecució de dos dels projectes urbanístics més importants i esperats de les darreres dècades -la reordenació de l’estació Granollers Centre i la conseqüent cobertura parcial de la via del tren- va complint etapes.

De moment i tal com es va anunciar a l’abril, les obres de remodelació de l’estació ja s’han licitat i és previst que comencin pròximament. El projecte alliberarà una part dels serveis ferroviaris dels terrenys actuals, que han d’acollir 16.000 metres quadrats del sòl residencial i transformar-lo en parcel·les edificables, que li correspondran a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) com a propietari únic del sector. En concret, està previst que s’hi puguin construir 468 habitatges, dels quals 140 seran de protecció oficial.

El pressupost previst d’aquestes obres és de 6,9 milions d’euros i el termini d’execució serà de 8 mesos.

Reordenació de l’estació, primera fase

Les obres consisteixen en la remodelació dels espais de manteniment situats a l’estació de Granollers Centre, que es traslladaran de les instal·lacions actuals a una nova ubicació situada en un lateral, en què es construiran dos nous edificis destinats a equips de manteniment de la via, electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions. S’enderrocarà una nau que ara és a tocar del carrer d’esteve Terrades i també es desmantellaran dues vies que actualment s’utilitzen per a les operacions de manteniment de la infraestructura ferroviària.

També es construirà un aparcament per vehicles i un camí lateral, destinats a serveis de manteniment. Així mateix, s’instal·larà un nou tancat, un mur lateral i s’ampliarà el pas inferior sota la via existent, que es correspon a la carretera C-352.

En paral·lel, es faran les noves vies d’accés a les instal·lacions de manteniment futures i es crearà un pas de servei sobre cinc vies per connectar les noves dependències amb l’andana de la via 3. A més, es preveuen tres noves vies a la zona sud-est que donaran accés al camp d’aprovisionament de materials, així com al nou edifici de la base de manteniment.

Cobriment de la via de tren, segona fase 

L’operació immobiliària ha de permetre a Adif obtenir finançament per a la cobertura de 356 metres de vies, entre els ponts dels carrers de Josep Umbert i d’Agustí Vinyamata. Amb aquesta segona actuació -encara sense calendari- la ciutat disposarà d’una nova superfície d’espai públic i zona verda de més de 8.000 metres quadrats, que l'Ajuntament s'encarregarà d'urbanitzar, amb un pressupost d'uns 2 milions d'euros.

El projecte contempla la construcció d’un fals túnel diàfan que permeti el pas de quatre vies, amb una coberta transitable tant per vehicles com vianants que es transformarà en una nova zona urbanitzada. Això hauria de permetre, per exemple, l’ampliació del parc Torras Villà fins al passeig de la Muntanya. 

Tots dos projectes suposaran una inversió de prop de 21 milions d’euros, IVA inclòs. Aquesta actuacions contribueixen a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i s’espera que millorin la integració de la trama urbana i també la mobilitat.

Edicions locals