"El jazz és una música per a una minoria fidel"

El cicle de jazz, que arrenca el 30 de setembre, compleix 50 edicions al Casino

Cultura

Les actuacions al Casino se celebren a la sala que Joan Bretcha
Les actuacions al Casino se celebren a la sala que Joan Bretcha | Arxiu

El logotip de l'associació JazzGranollers –en realitat un símbol ideat pel polifacètic dibuixant, grafista i músic Amador Garrell i Soto per a la Setmana de Jazz al Casino Club de Ritmo, a la dècada dels 60– inclou una llegenda a la part inferior: "des de 1935". Va ser en aquell any que es va fundar el Jazz Club Granollers, una mena d'apèndix del Hot Club Barcelona. Aquest data dona una idea de com n'és d'antiga la història d'amor entre la ciutat i la música de jazz. De fet, les dues capitals vallesanes, primer Granollers i després Terrassa, es consideren com els bressols històrics del gènere a Catalunya.

El Cicle de Jazz al Casino va començar el 1997 i parlem de 50 edicions perquè "durant 10 o 12 anys vam fer tres cicles a l'any, un de gener a març, l'altre d'abril a juny, i l'últim d'octubre a desembre, de manera que fèiem jazz pràcticament cada divendres". Tal com està plantejant actualment, fa de preàmbul al Festival de Jazz, que acostuma a celebrar-se entre el febrer i l'abril.

Ho explica Lluís Sitjes, apassionat del gènere i president de l'associació Jazz Granollers, l'entitat que manté viva la flama a la ciutat. "Fa 35 anys que m'hi dedico i en tot aquest temps no n'he après, perquè el criteri del públic és molt relatiu. Tinc una teoria molt bèstia: com més comercial i menys arriscat és el concert, més gent ve. Per això els concerts de La Vella Dixieland o l'Andrea Motis són un èxit i quan portem un saxofonista nord-americà de primera divisió amb prou feines som 40 persones".

En opinió de Sitjes, és més efectiu fer aquest tipus de programacions compactades que no pas fer concerts ocasionals, "perquè hem notat que els cicles fidelitzen, un fet prou difícil tractant-se d'una música de minories. La gent agafa el costum i sap que cada divendres fem jazz. De vegades venen independentment del programa que fem".

Un abans i un després

La mort de Joan Bretcha –el maig de 2010, quatre dies abans de l'inici del Festival de Jazz amb un concert inaugural de Nicholas Payton al Cercle Cultural– va representar un cop duríssim per a l'organització, un veritable punt d'inflexió. "Vam estar debatent què fèiem, si ho suspeníem tot o continuàvem. Estàvem tots tan desanimats que hauria estat fàcil deixar-ho córrer. Reunits al pati del Casino, vam creure que al Joan li hauria agradat que no paréssim. En certa manera, cada any fem el festival en la seva memòria".

Durant els darrers anys Bretcha va conviure amb la incorporació a l'associació del també guitarrista Joan Sanmartí, actualment vicepresident de l'entitat. El nucli organitzatiu, petit però molt ben compenetrat, es completa amb Violeta Amargant, Joan Vidal i Martí Ventura com a vocals coordinadors. A banda dels recursos propis, tant el Cicle com el Festival se sostenen econòmicament amb ajudes de l'Ajuntament, de la Generalitat, la Diputació i d'algun espònsor ocasional. El Casino de Granollers cedeix l'espai de manera gratuïta, com també el personal i els serveis. "Per a nosaltres és molt avantatjós, d'altra manera seria impossible", apunta Sitges, que valora molt l'acolliment. "Durant aquests 26 anys al Casino ha passat de tot: vam crear JazzGranollers; ha passat la junta de l'Emili Cot, l'impulsor de la restauració del jazz en aquest espai, i ara estem molt bé amb l'equip que encapçala Josep Rius".

El que no ha variat són els condicionants que té la tasca de programador. Com apunta el president, "durant l'època que programen el Cicle hi ha pocs músics internacionals de gira. Segon aspecte, el preu de portar-los. D'altra banda, ens agrada molt el producte de proximitat, presentar propostes noves que es fan a Catalunya i, per descomptat, si es tracta de músics de Granollers, encara més". Aquest és un dels factors que va portar a la creació d'un segell discogràfic propi. La propera referència que veurà la llum, probablement al febrer o març, serà un disc doble que recollirà el concert que va protagonitzar el pianista menorquí Marco Mezquida amb el JazzGranollers Ensemble el març de 2020.

Edicions locals