El Ministeri es compromet a iniciar els tràmits pel desdoblament de l'R3 entre la Garriga i Centelles l'any que ve

Presenten una proposta tècnica on es contempla l'ús de la via per a combois que només s'aturarien a les capitals

Societat

ACN

El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, ha anunciat el compromís del govern espanyol per iniciar els tràmits del desdoblament de l'R3 entre la Garriga i Centelles. Es tracta d'una aposta del Ministeri que no es contemplava al Pla de Rodalies previst fins al 2030 i que significaria el desdoblament de l'R3 en el seu conjunt.

La idea és que l'any que ve es liciti l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental d'una obra que es preveu costosa. En la proposta tècnica que s'ha presentat aquest dijous des del territori, una de les demandes ha estat l'ús de la futura via desdoblada per a combois que només s'aturarien a les capitals.

El compromís del Ministeri de Transports amb l'R3 s'ha fet efectiu aquest dijous en un acte al Paranimf de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. En una intervenció telemàtica del secretari general d'Infraestructures del govern espanyol, Xavier Flores ha assenyalat que l'R3 "importa" al seu ministeri i està en la seva agenda. "Hi ha un compromís personal de poder tirar endavant tot el que hi ha en marxa i marcar calendaris pel desdoblament complet, que és l'objectiu", ha afegit el secretari general.

Aquest anunci s'ha fet durant la presentació del document 'Proposta ferroviària per al desenvolupament del corredor de l'R3' que han desenvolupat des de l'Oficina Tècnica de l'R3. Es tracta d'una eina que, per primer cop, ha estat consensuada des del territori amb tots els agents implicats i que té una visió integral del servei. Es marca un calendari dels treballs fins al 2035 des de Montcada fins a Vic. En primer lloc, el document detalla unes etapes que s'haurien d'activar ja aquest 2022 amb l'objectiu de construir els consensos territorials i acords polítics necessaris, sobretot en els trams més urbanitzats, com a pas previ per iniciar els estudis informatius i la redacció dels projectes executius, passos que s'han de fer abans de l'execució de les obres.

Des de l'Oficina, apunten que el calendari és l'intent de trobar un "equilibri" entre l'ambició i el realisme. Durant un any, han treballat en la calendarització dels treballs per etapes. Consideren "fonamental" una revisió del Pla de Rodalies que prevegi una planificació del conjunt sencer. Ara per ara només hi ha prevista l'execució dels trams entre Parets i la Garriga (2024) i Centelles i Vic (2030). Pel que fa al tram entre Montcada i Parets, el Pla de Rodalies actual només preveu l'avaluació i la planificació de l'obra, mentre que del tram entre la Garriga i Centelles -el més costós- no en contempla cap actuació.

L'estudi també ha detectat una falta d'estacionament a les estacions que s'estan remodelant al Vallès Oriental, especialment a la parada de Granollers (Canovelles), també proposa mantenir la via actual al tram del Congost per realitzar avançaments dels serveis directes pel nou túnel de via doble i planteja canvis en l'operativa de l'estació de Vic per aprofitar el desdoblament de la sortida sud de la ciutat prevista pels propers dos anys. A més, el document també proposa allargar els serveis que acaben a Vic fins a Torelló i reobrir vies desviades a les estacions de Campdevànol i Toses, per poder fer encreuaments en aquests punts.

De Vic a Barcelona en 45 minuts

La proposta de l'Oficina Tècnica voldria que l'R3 disposés de 10 trens per hora i per sentit. Perquè això fos així, caldria que la línia pugui fer entrar els seus serveis per dos túnels a Barcelona – el de Plaça Catalunya i el de passeig de Gràcia-. Això seria possible, segons han apuntat amb la nova connexió a l'alçada del nus de Mollet cap a les vies de l'R2, "sense descartar en absolut l'ús del traçat actual i el seu desdoblament". Fins ara, l'R3 només entra per plaça Catalunya, un punt de la línia que està totalment saturat.

L'objectiu de l'Oficina Tècnica és que l'R3 guanyi en fiabilitat i en reducció del temps de viatge global. Per això també proposen diferenciar serveis: uns amb parada a totes les estacions, amb més freqüència com més a prop de l'àrea metropolitana, amb terminals a Granollers-Canovelles, Torelló i Ripoll; i serveis més directes, els anomenats R18, els quals haurien de poder funcionar un cop cada hora amb parades a les estacions de les capitals de comarca (Puigcerdà, Ripoll, Torelló-la Garrotxa, Vic, Granollers i Barcelona) i a les correspondències amb connexions intercomarcals. Pel que fa al temps, això significaria poder connectar Vic i Barcelona en 45 minuts.

Una altra de les necessitats urgents que s'han detectat és la construcció de tallers de Renfe a Ripoll. Segons l'Oficina Tècnica, es tracta d'infraestructures imprescindibles per mantenir el servei de la Garriga en amunt durant els talls de 3 i 5 mesos el 2023 i 2024 per les obres del tram Parets – la Garriga.

Un pas important però no suficient

Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, Marc Janeres ha explicat que veuen amb bons ulls l'anunci del ministeri que significaria la mirada "global" de l'R3 que reclamen, però no és "suficient". "Necessitem que el Pla de Rodalies doni l'horitzó complet del desdoblament, amb uns compromisos concrets i accions concretes i saber en què estan treballant", ha assenyalat. "No anar tenint promeses parcials, de mica en mica i gota a gota, perquè així ja portem massa dècades de retard", ha afegit.

L'Oficina Tècnica de l'R3 és un òrgan constituït des de Creacció i integrat per l'Ajuntament de Vic, el Consell Comarcal d'Osona, la Cambra i la UVic-UCC.

Edicions locals