El camió del KH-7 Epsilon Team utilitzarà hidrogen al Dakar 2023

El roquerol José Luis Criado tornarà a fer de copilot després de la seva absència el 2022 per Covid-19

Esports

El camió del KH-7 Epsilon Team utilitzarà hidrogen al Dakar 2023
El camió del KH-7 Epsilon Team utilitzarà hidrogen al Dakar 2023 | KH-7

Canovelles, Roca del Vallès, la

El camió de l'equip KH-7 Epsilon Team serà el primer vehicle a competir alimentat parcialment per hidrogen al Dakar, una proposta desenvolupada al costat de la companyia especialista EVARM. El MAN 6x6 que tripularan, del 31 de desembre al 15 de gener, Jordi Juvanteny (pilot), José Luís Criado (copilot), de la Roca del Vallès, i Jordi Ballbé (navegant), s'ha presentat en el port de Barcelona poc abans de partir cap a Marsella, on passarà les verificacions tècniques abans d'embarcar-se cap a l'Aràbia Saudita.

Els integrants del KH-7 Epsilon Team, dakarians de pro amb 65 participacions en conjunt, afronten l'edició 2023 afegint un repte més a la seva motxilla. La seva obstinació per estudiar la viabilitat de competir en la carrera més dura del món utilitzant mitjans no contaminants els ha portat a apostar per l'hidrogen, pas que han donat amb l'ajuda d'EVARM, companyia especialitzada en la conversió de mecàniques de vehicles professionals a combustibles alternatius. El MAN 6x6 de l'equip, un dels pesos pesants del Dakar, amb una tara d'11.500 kg, estarà animat per una mecànica potenciada fins als 800 CV. Pels seus sis cilindres en línia amb una combinació de dièsel i hidrogen, aquest últim injectat des de dos tancs que acumulen un total de 420 litres i que s'emplenaran a la fi de cada etapa utilitzant una hidrogenera mòbil.

La carrera més dura del món exercirà, doncs, de perfecte camp de proves per a aquest ambiciós repte, que aportarà nous i decisius aprenentatges en matèria de desenvolupament de sistemes i de logística del combustible de cara a futurs usos en els camions de sèrie. No en va, si l'experiència 2023 es tanca de manera satisfactòria, el KH-7 Epsilon Team pretén convertir l'hidrogen en el combustible principal del seu vehicle de cara a l'edició de 2024.

La iniciativa del KH-7 Epsilon Team neix de la innovació i la preocupació per la sostenibilitat. Jordi Juvanteny, pilot, comentava que “estem en la segona etapa d'aquest projecte, que vam iniciar l'any passat amb l'ús d'ecocombustibles. En 2023 hem rellevat el GLP per hidrogen, que és completament net i no deixa empremta en l'atmosfera. Aquesta és la nostra manera de retornar-li al Dakar part del molt que ens ha aportat. A més, el planeta ens reclama canvis i no podem esperar una resposta exclusivament institucional. Hem de posar-nos en marxa entre tots i des d'ara mateix. El nostre equip pretén fer coses grans i innovadores, i d'aquesta manera aportar un granet de sorra al planeta, que ens el demana”.

En l'edició 2022, Juvanteny, Ballbé i Fina Román (relleu de Criado, baixa a última hora per COVID-19) ja van fer el primer pas convertint el seu motor per a poder utilitzar HVO –gasoil sintètic elaborat a partir d'oli reciclat– combinat amb GLP, de manera que va reduir notablement les seves emissions. En 2023 volen fer un nou pas endavant amb l'ús d'hidrogen com a font d'energia completament neta.

Xavier Ribas, enginyer tècnic industrial i director d'EVARM explica que “la transformació d'un motor obliga a incorporar sistemes electrònics, hidràulics i de gestió per a permetre la combustió del dièsel amb l'H2 de manera segura i sense perdre prestacions. En carrera, tindrem un estalvi entre el 40 i el 50 per cent de gasoil”.

José Luís Criado, copilot del KH-7 Epsilon Team, que en 2023 afrontarà la seva 32a participació dakariana, apunta a "ser pioners em provoca una especial satisfacció. La vida són reptes i il·lusions, i creiem que la nostra experiència pot contribuir a la innovació en el sector del transport de mercaderies, que té un gran impacte en matèria d'emissions i que no pot beneficiar-se de forma tan clara de noves energies com l'elèctrica”. Jordi Ballbé, que acompanyarà a l'equip com a navegant per segona vegada, afegeix: “No sols serem l'únic camió, sinó l'únic vehicle del Dakar que confia en l'hidrogen com a combustible. El nostre objectiu és optimitzar el seu ús per a estalviar la màxima quantitat de gasoil. Exercir de banc de proves al mateix temps que s'afronten les dificultats pròpies de la carrera suposa un repte majúscul.”

En la seva 31a aparició al Dakar, Jordi Juvanteny subratlla la importància de tenir, any a any, un nou desafiament: “Malgrat portar tantes edicions a coll, encara ens queden reptes. Cada edició suposa una motivació nova, perquè la carrera canvia, el seu recorregut és secret i no es coneix fins a 15 minuts abans de la sortida de cada etapa. Així que acabar, en si, suposa una fita majúscula, i per descomptat també fer-lo en la millor posició possible. Aquesta carrera és la nostra vida”, conclou el pilot de l'equip, que celebrarà la seva 27a edició al costat de José Luís Criado, amb qui ha aconseguit 16 triomfs del Trofeu 6x6 i quatre títols de la categoria de Producció. En la passada edició, però sense la participació de Criado, va acabar al costat de Fina Román i a Jordi Ballbé en 20a posició i com primer equip espanyol de la classificació, alguna cosa que la tripulació –ara sí amb Criado en lloc de Román– tractarà de superar.

El Dakar 2023 arrencarà el 31 de desembre i conclourà el 15 de gener, després de 14 dures etapes en el desert, un pròleg i una jornada de descans.

Edicions locals