Territori destinarà 22 milions a la reforma de la C-35
El conseller Juli Fernàndez va visitar dilluns en nou tram entre Sant Celoni i Vilalba Sasserra
Sant Celoni
El Govern de la Generalitat destinarà 22 milions d'euros a la transformació i la millora de la seguretat viària de l’eix de la C-35, amb actuacions que han entrat en servei recentment i altres que estan programades. El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, visitava dilluns la carretera per la posada en funcionament del nou tram amb 2+1 entre Sant Celoni i Vilalba Sasserra i anunciava que aquesta setmana es licitaran les obres per a donar-hi continuïtat entre Sant Celoni i Riells i Viabrea i per a construir una via segregada per a vianants i ciclistes.
A aquestes actuacions, s'hi afegeix la recent entrada en funcionament d’una nova rotonda a l’encreuament de la C-35 i la GI-552 a Riells i Viabrea i la licitació de les obres de la millora dels accessos a la C-35 a Sant Celoni, alhora que diversos projectes per ampliar la xarxa d’itineraris per a bicicletes.
El conseller Juli Fernàndez assenyalava que les actuacions que ara han entrat en servei a l’eix de la C-35 i la licitació del nou tram 2+1 responen a la voluntat del Govern de “millorar la vida de la gent en sentit ampli; perquè la carretera és més confortable, perquè és millor en els seus accessos i perquè és més segura; aconseguim tots els objectius que tenim plantejats: una conducció més còmoda i confortable i evitem accidents de trànsit greus que són els xocs frontals”.
Complementàriament, el conseller remarcava que, amb les noves vies ciclistes planejades, “fem aparèixer un eix de mobilitat activa en bicicleta i a peu en paral·lel a l’eix viari que pot ser molt útil, no solament des del punt de vista de l’oci sinó també del dia a dia. Garanteix una mobilitat segura, on desplaçaments que no són de llarg recorregut es poden fer de manera còmoda i molt segura”.
Impuls a un nou tram de 2+1 i via ciclista
El Departament licitarà aquesta setmana les obres de millora que donaran continuïtat al tram de 2+1 que ara ha entrat en servei. L’actuació abasta 4,5 quilòmetres entre Sant Celoni i Riells i Viabrea i incorpora també la configuració d’una via ciclista paral·lela a la C-35 i la GI-552 entre aquests municipis. Així mateix, el projecte implementa altres actuacions, com la renovació del ferm. Es preveu per aquesta obra una inversió de 9,2 milions d'euros, finançada en part mitjançant fons europeus REACT. Els treballs començaran l’estiu vinent.
Les carreteres 2+1 són vies d’una calçada amb un separador físic entre els dos sentits de la circulació i tres carrils de circulació, un per cada sentit i el central, que discorre de forma alternada al llarg del seu recorregut. El Pla de Carreteres 2+1 en què treballa el Govern consisteix en la conversió a aquest model d’aquelles carreteres on el risc d’accidents frontals, que són especialment greus, pot ser més elevat.
Via per a ciclistes i vianants
El Departament de Territori, d’altra banda, està treballant en dos projectes més per a promoure la mobilitat activa i descarbonitzada en l’àmbit del Baix Montseny. Així, està en redacció el projecte constructiu de la via per a ciclistes i vianants entre Vilalba Sasserra i Sant Celoni, que discorrerà en paral·lel a la BV-5301 i a la C-35 on ara s’ha actuat i tindrà 7 quilòmetres de longitud. La inversió prevista és de 2,8 milions.
Paral·lelament, el Departament ha impulsat la redacció del projecte de la via ciclista entre l’estació de tren de Santa Maria de Palautordera i la rotonda de la C-35 amb la BV-5301, d’1 quilòmetre de longitud. Aquesta actuació connectarà la via ciclista que uneix el nucli de Santa Maria de Palautordera i l’estació amb la planejada a la C-35 esmentada abans i millorarà les condicions de seguretat viària d’accés a l’estació. El pressupost previst és d’1,1 milions.
Reordenació d’accessos
Amb l’objectiu de reforçar la seguretat viària i millorar-hi la funcionalitat, Territori ha obert recentment la licitació, per un import de 2,3 milions d'euros, de les obres per a reordenar els accessos als polígons industrials de Sant Celoni situats al voltant de la C-35 (les Borrelles i el Molí de les Planes). Les obres està previst que comencin la primavera vinent i tindran una durada de 12 mesos.
El tram on s’actuarà abasta una longitud de 2 quilòmetres, entre el final del tram on ara s’ha actuat a la C-35 i el pont sobre la Riera de Pertegàs. És un àmbit amb un bon nombre d’accessos directes i girs a esquerres, tant des dels polígons adjacents per incorporar-se a la C-35, com des del tronc mateix de la carretera per a connectar amb la vialitat local.
L’obra consistirà principalment en la supressió dels accessos directes als polígons, tant a la banda nord com a la sud i la seva reordenació –amb una nova rotonda i de diverses noves falques d’incorporació i de sortida–; la disposició d’un zebrat central per a reforçar la separació dels sentits de la circulació, que comportarà la reducció de l’amplada dels carrils de circulació; i la nova rotonda a la cruïlla de la C-35 amb els carrers Olzinelles (per la part nord) i Molí del Pont (a la part sud) –tindrà 36 metres de diàmetre i 5 ramals–.
Les obres també inclouran millores del ferm en tot el tram d’actuació, ampliacions puntuals de la carretera per encaixar els carrils de canvi de velocitat que serveixen d’accés a diferents punts del sector, i elements de drenatge, senyalització i barreres de seguretat.
Territori també preveu iniciar enguany l’obra per a millorar l’accés a la urbanització de Can Pagà, al terme de Santa Maria de Palautordera, des de la BV-5301. Els treballs consistiran en la formació d’un tercer carril central per als girs a l’esquerra amb un pressupost d’uns 500.000 euros.
Actuacions fins ara
Els treballs per implantar el sistema 2+1 que ara ha entrat en servei han abastat un tram de 5,5 quilòmetres de longitud de la C-35 i han consistit principalment en la implantació en la major part del recorregut d’un tercer carril per a facilitar els avançaments i d’una mitjana central per a reduir el risc de xocs frontals i l’estesa d’una nova capa de ferm en aquest àmbit. Aquesta obra ha comptat amb un pressupost de 4,7 milions d'euros.
El tram on s’ha actuat discorre entre el pas soterrat de la travessera de Vilalba Sasserra i l’enllaç de Sant Celoni centre.
D’altra banda, s’han condicionat les parades de bus existents i s’ha habilitat un itinerari per a vianants al marge dret de la carretera entre la parada de bus de la urbanització Can Bosch i la cruïlla d’accés a la Baronia del Montseny.
Nova rotonda a Riells i Viabrea
Territori ha construït una rotonda per afavorir la canalització i la seguretat del trànsit en la cruïlla entre la C-35 i la GI-522, a Riells i Viabrea i la millora de l’accessibilitat al pas inferior per a vianants que connecta la C-35 en aquest entorn amb el nucli de la Batllòria, que pertany al terme de Sant Celoni. Els treballs han comportat una inversió d’1,4 milions.
La nova rotonda, de 42 metres de diàmetre exterior, permet millorar l’encreuament i reordenar diversos accessos, en un àmbit que registra una intensitat de trànsit de 16.000 vehicles diaris la C-35 i 5.000 la GI-522, amb un alt percentatge de vehicles pesants. El giratori substitueix l’encreuament en forma de T amb carril central que hi havia anteriorment i se situa en un força urbanitzat, de manera que hi conflueixen trànsits més locals amb la circulació de més llarg recorregut.