Juli Fernàndez reclama des de Granollers-Canovelles el traspàs de Rodalies a la Generalitat
El conseller de Territori ha fet parada a l'estació granollerina per denunciar la falta d'inversions cròniques de l'Estat a la xarxa de Rodalies
El conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha fet parada aquest dimecres a l’estació de Granollers-Canovelles per denunciar la situació de precarietat de la xarxa ferroviària a Catalunya, que fa que el servei “no sigui gens fiable”. “Durant molts anys aquest servei ha estat abandonat, i la inversió ha sigut gairebé inexistent”, deia Fernàndez, qui recordava que dels imports pressupostats només se n’inverteix una tercera part. “Set de cada deu euros que haurien d’arribar a la xarxa de Rodalies no arriben”, lamentava, i instava el govern de l’Estat a assumir la seva responsabilitat en la gestió de Rodalies. “El bon funcionament del tren és una prioritat per a milers de ciutadans d’aquest país, però no ha estat de cap govern de l’Estat les últimes dècades”, insistia.
El conseller també denunciava que 8 de cada 10 dies hi ha alguna incidència greu a la xarxa de Rodalies, i apuntava que “tot plegat afecta la competitivitat de les empreses i al benestar emocional dels usuaris”. Posava d’exemple l’avaria de Gavà dels últims dies, a l’R2 Sud, una afectació que “reverbera a la resta de la xarxa”. “La precarietat del sistema de Rodalies fa que si hi ha una incidència greu en un punt tota la xarxa en surti perjudicada”, deia el conseller, qui recordava que des del gener fins ara només hi ha hagut 22 dies sense cap incidència.
També recordava que el tren és sistema de transport més massiu de l’entorn metropolità, i que aquest sistema no funcioni “no ajuda gens a afrontar el problema d’emergència climàtica en què ens trobem”. Davant d’això, reclamava el traspàs de Rodalies a la Generalitat. “Estem disposats a assumir totes les responsabilitats, encara que això ens comporti un desgast”, deia el conseller, qui afegia que l’estat actual de Rodalies és del tot insostenible. “La situació s’ha d’afrontar amb gestió, inversions i infraestructures, i per això reclamem la gestió integral del servei”, insistia.
Retards en el desdoblament de l’R3
Fernàndez valorava el desdoblament parcial de l’R3 que s’ha començat a executar. “Qualsevol inversió de millora és benvinguda, però cal afrontar tot allò que fa que el sistema no funcioni”, afirmava. “En els últims quatre mesos només hi ha hagut 22 dies sense cap incidència”. Per això reclamava “més certeses”, tant en el servei diari, en horaris i freqüències, com en el compliment de les inversions pressupostades, els calendaris i l’execució de les obres. “Tot plegat és deficient, i cal exigir a qui té la responsabilitat de fer-ho que compleixi”, deia.
En clau granollerina, la portaveu d’ERC Núria Maynou criticava directament el regidor i diputat socialista Jordi Terrades. “Ell sempre expulsa responsabilitats i exigeix a la Generalitat que assumeixi els seus compromisos, però davant d’un desastre com el de Rodalies no assumeix ni exigeix al seu partit cap responsabilitat”. La cap de llista republicana remarcava també la importància de reforçar el transport públic perquè sigui una alternativa real al transport privat, i que sigui una eina útil per accedir als polígons i als centres educatius.